فراز هامون

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

فراز هامون

* کارشناس ارشد مدیریت توسعه ی روستایی
* دارای گواهینامه TCDC از آکادمی جنگلداری یوننان کشور چین
* قائم مقام سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* رئیس مرکز آموزش عالی جهادسازندگی سیستان و بلوچستان
* رئیس گروه پژوهشی برنامه ریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی
* مدیر جهادسازندگی منطقه ی سیستان و نیکشهر و قصرقند
* رئیس مرکز هماهنگی شوراهای اسلامی روستایی سیستان
* نماینده ی مجری طرح مجتمع کشتارگاهی صنعتی زابل
* دبیر اتاق فکر جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* عضو انجمن توسعه ی روستایی ایران
* رتبه ی یک مشاوره در گروه توسعه ی روستایی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
* مؤلف سه عنوان کتاب منتشر شده، دو عنوان کتاب در دست تألیف و ده ها مقاله ی علمی

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها

۱۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

۱۸:۳۶۱۸
خرداد

عباس نورزائی

اولین بار که با دسیسه‌های صهیونیسم آشنا شدم سال 1352 بود که دانش‌آموز بودم و به هم‌راه خانواده، به زیارت حضرت معصومه(س) به قم، مشرف شده بودیم. پدرم کشاورز مهاجری بود در استان گلستان و اندک درآمد حاصله از زحمات یک‌ساله در زمین ارباب را به این سفر زیارتی اختصاص داده بود.

در یکی از صحن‌ها نشسته بودیم، یکی از مردم قم در مورد حضور صهیونیست‌ها و هوش‌یاری علمای قم و بیرون راندن آن‌ها و جریان دست‌گیری امام خمینی(ره) را برای پدرم نقل می‌کرد و من در ذهنم دیو یا شیطانی را ترسیم کرده بودم که قصد دارد مسلمانان را نابود کند و از هر راهی وارد می‌شود.

روز 17 شهریور 1357 تهران بودم و اخبار آن روز از مبارزات انقلابی، بین انقلابیون دهان‌به‌دهان می‌چرخید، آن‌جا شنیدم که کماندوهای اسرائیلی مردم را در میدان ژاله که بعهدها به میدان شهدا تغییر نام یافت، به گلوله بستند، نفرتم از این قوم بی‌رحم، شدت یافت.

 شهید مطهری می‌گفت: «والله و بالله قسم می‏خورم که پیغمبر اکرم در قبر مقدسش‏ امروز از یهود می‏لرزد.

... اگر حسین بن‏ علی بود، می‏گفت اگر می‏خواهی برای من عزاداری کنی، برای من سینه و زنجیر بزنی، شعار امروز تو باید فلسطین باشد. شمر امروز موشه‌دایان است. شمر ۱۳۰۰ سال پیش مرد، شمر امروز را بشناس».

مراجع تقلید بزرگی مثل آیت‌الله حکیم و دیگران، رسماً فتوا داده‌‏ بودند که کسی که در آن‌جا کشته می‏شود، اگر نماز هم نخواند، شهید در راه خداست.



عباس نورزایی
۱۲:۲۲۱۷
خرداد

عباس نورزائی

شرایطی فراهم شد تا در سال 2004 میلادی، به یک فرصت مطالعاتی از شوی سازمان تحقیقات کشاورزی، به کشور چین عزیمت نمایم و در بازگشت به کشور، برای اولین بار اطلاعات مکتسبه از مراکز تحقیقات آن کشور و سایر منابع، ابتدا با همکاری یکی از کشاورزان روستای کهیر شهرستان کنارک به کاشت گیاه موموردیکا کارانتیا(کارلا) اقدام نمائیم و اطلاعات بومی به‌دست آمده را به اطلاعات قبلی افزوده و کتابی با عنوان «کارلا، مؤثرترین گیاه در درمان دیابت» را تألیف و آن را در تیراژ 4000 جلد چاپ و در سطح کشور منتشر نمایم.

از آن پس در مناطق زیادی از کشور، کشاورزان به کاشت این گیاه، اقدام نموده و بیماران از این گیاه دارویی به اشکال مختلف استفاده می‌کنند. یکی از اشکال مصرف این گیاه دارویی، خوردن خرده‌شده‌ی آن با ماست می‌باشد.  

میوه‌ی این گیاه وقتی هنوز نارس است، باید خورده شود، در این شرایط، بیماران با یک چالش عمده برای درمان خود روبرو هستند و آن اینکه تلخی این میوه، باعث می‌شود تا عمل بلع، به سختی صورت پذیرد و کثیری از بیماران از درمان با این میوه، محروم باشند. بنابراین در یک طرح تحقیقاتی، فرمولاسیون ترکیب این دو ماده(ماست و کارلا) با هم‌کاری مرکز آموزش جهادکشاورزی شهید خیابانان زاهدان، به‌دست آمد و انشاءالله به زودی، مقادیری از ماست‌کارلای لیوانی در مقیاس 100 گرمی به صورت پاستوریزه، تولید و به صورت آزمایشی در اختیار بیماران داوطلب گذاشته خواهد شد.


عباس نورزایی
۱۰:۴۵۱۷
خرداد

عباس نورزائی

سوژه‌ای که برای امروز انتخاب کرده‌ام، بیش‌تر جنبه‌ی نوستالژیک دارد. بزرگ‌ترها بعضاً برای‌شان یادآوری خاطره است، کوچک‌ترها هم با شکلی از نحوه‌ی زندگی و سرگرمی‌های جوانان قدیمی‌تر آشنا می‌شوند، بنابراین فکر می‌کنم، همه‌ی افراد تمایل به خواندن‌اش دارند.

برای سنجش میزان آب عبوری از یک مقطع از کانال‌ها و رودخانه‌های بزرگ به صورت لحظه‌ای(دبی)، از گهواره‌ی تلفریک استفاده می‌شود. این سازه عبارت است از یک سیم بُکسل قوی که بر روی آن یک محفظه‌ی گهواره‌مانند نصب است که با قرقره روی سیم‌بُکسل، حرکت می‌کند و از دو طرف کانال یا رودخانه، به محکمی بتون شده و تثبیت است.

تقریباً در راستای روستای خواجه‌احمد شهرستان زهک، حدود ورودی مجتمع  تحقیقاتی و تفریحی چاه‌نیمه، روی رودخانه‌ی سیستان، توسط سازمان آبیاری زابل هم‌زمان با احداث سدهای کُهَک و زهک، یکی از این گهواره‌ها یا به اصطلاح‌ پل‌ها نصب شده است، یکی بر روی رود طاهری و یکی نیز بر روی رودشهر در نزدیکی روستای زهک.

دانش‌آموزانی که از خواجه‌احمد و روستاهای اطراف تا دهنو‌نارویی برای مدرسه به زهک می‌آمدند و حتی بعضی از مردم، به دلیل نبود جاده و مزاحمت‌های بین راه توسط صاحبان مزارع، خود را به این طرف رودخانه می‌رساندند که دشتی شنی و بدون کشت و بدون‌معارض داشت.


عباس نورزایی
۱۹:۰۱۱۶
خرداد

عباس نورزائی 

مرحوم سیدرضا سیدحسینی، از بزرگان و موثقین سیستان برایم نقل کردند که: «وقتی دولت محمدرضاشاه، قصد احداث سد کهک بر روی شاخه‌ی سیستان را با هدف انشعاب آب به کانال آذر به منظور آبیاری اراضی خزیمه‌آباد(اراضی غصب شده‌ی خاندان علم) داشت، جمعی از بزرگان و مطلعین سیستان مقاومت کردند و استدلال نمودند که بستن این سد، باعث خواهد شد که به دلیل فاصله ی اندک با شاخه‌ی پریان مشترک، سهم آب‌بری آن شاخه که عمدتاً آب آن را افغانستان استفاده می‌کند، بیشتر خواهد شد، اما برای آنها تنها و تنها تأمین آب آنجا مهم بود و به منافع عامه‌ی مردم سیستان توجهی نداشتند.»

این سد با اعتبار قابل توجهی در سال 1333 احداث شد و از کانال آذر هم هیچ موقع نتوانستند آبی به اراضی هدف، انتقال دهند.


عباس نورزایی
۱۸:۵۲۱۶
خرداد

 عباس نورزائی

 اگر در مناطق روستایی شهرستان‌های منطقه‌ی سیستان، گشتی بزنید، زمین‌های زراعی فراوانی را کشت‌شده یا نشده، خواهی دید که در همه‌ی این اراضی وسیع، تک‌درختان غیرمثمر گز و گاه پَدِه خودنمایی می‌کند.

از درختان میوه نیز سطوحی از تاکستان‌ها را می‌یابی که بر روی زمین پخش هستند و از درختان ایستاده‌ی باغی و مثمر، خبری نیست، البته شاید از پنجاه سال قبل نخیلاتی وجود دارند که از آثار به یادگارمانده‌ی قدمای سیستان است، اما در حال انقراض و نابودی می‌باشند. 

مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سیستان، در عرصه‌ی معرفی ارقام جدید گیاهان زراعی بالاخص در سطح ملی، گردن‌فراز است و خوش درخشیده است. گرچه این ارقام هنوز جای خود را در مزارع زراعی و در بین کشاورزان این منطقه باز ننموده و بازوی ترویج کشاورزی نیز ناتوان از اشاعه ی اصولی و فراگیر کردن این ارقام در منطقه بوده است، در حالی که ممکن است همین ارقام کشف شده توسط محققین سیستانی، در نقاط دیگری از کشور، مایه‌ی افزایش عمل‌کرد و ارتقاء سطح درآمد کشاورزان آن‌جا شده باشد.

در بین عناوین طرح‌های تحقیقاتی و ارقام معرفی شده‌ی محققین کشاورزی سیستان، واقعاً جای درختان مثمر و اصلاح‌شده، خالی است. در این میان البته روی ارقام انگور، یکی دو رقم خرما مثل ربی و زاهدی و زیتون، اقداماتی انجام شده است.



عباس نورزایی
۱۸:۲۱۱۶
خرداد

عباس نورزائی

 

آمارهای بین‌المللی نشان‌گر این واقعیت است که تا سال ۲۰۲۰ میزان بهره‌برداری از آب‌های شیرین‌شده از دریاها در کره‌ی زمین به ۲۰ میلیون مترمکعب در شبانه‌روز برسد. همین آمار، حجمی معادل ۴۰ میلیون مترمکعب در شبانه‌روز را برای خاورمیانه پیش‌بینی می‌نماید.

این آمار، یک واقعیت را تایید می‌کند و آن این که تعداد زیادی از کشورهای جهان، متوجه این منبع عظیم شده‌اند و به‌رغم هزینه‌های بالایی که دارد، از آن بهره جسته‌اند. کشورهایی مانند عربستان بیش از 70 درصد از آب مورد نیاز برای شرب شهره‌های خود را از دریاها تأمین می‌کند و بزرگترین کارخانه‌ی آب‌شیرین‌کن در جهان، کارخانه‌ی نمک‌زدایی جبل‌علی(فاز ۲) در امارات متحده‌ی عربی است.

شاید کهن‌ترین سابقه‌ی تمرکز بر آب‌ دریا برای شرب در کشور خودمان را به طرح آب‌شیرین‌کن کنارک با اتکا بر تأمین آب شرب پایگاه شکاری کنارک بدانیم، اما طرح آب‌شیرین‌کن چابهار کنارک، مطالعات اولیه‌ی آن از سال 1352 آغاز گردیده و عملیات ساخت این کارخانه توسط شرکت سهامی آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان پی‌گیری می‌گردید که در شهریور ماه سال 1385 به بهره‌برداری رسیده است، ظرفیت تصفیه‌ی آن 10 تا 15 هزار مترمکعب در شبانه‌روز می‌باشد و پی‌گیری‌های لازم جهت راه‌اندازی فاز دوم آب‌شیرین‌کن مذکور صورت گرفته که با راه‌اندازی فاز دوم این کارخانه، ظرفیت تأمین آب از این آب‌شیرین‌کن به 30 هزار مترمکعب در شبانه‌روز افزایش خواهد یافت.


عباس نورزایی
۱۷:۵۷۱۶
خرداد

عباس نورزائی

 

مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران، باید موضوع عدم توسعه‌یافتگی استان سیستان و بلوچسستان را بعد  از گذشت یک چله از حاکمیت نظام اسلامی، به صورت یک مسئلهی حیاتی و مهم ملی تلقی نموده، اقداماتی اساسی برای حل مشکلات مردم منطقه و نهایتاً  نگه‌داشت جمعیت وایجاد رفاه نسبی برای آنان، انجام دهند.

در همین راستا یکی از طرح‌های بسیار ساده، اما محوری به شرحی که داده می‌شود، اعلان می‌گردد تا به عنوان مطالبه‌ی عمومی بتواند بخشی از مشکلات مردم را حل نماید.

با بررسی‌های کارشناسی به‌عمل آمده، با توجه به وجود زنجیره‌های پیشین و پسین فعالیت‌های مورد نظر، «الزام واردکنندگان گوشت کشور به خرید گوشت از واحدهای تولید گوشت استان» می‌تواند باعث میل شاخصه‌های اقتصادی منطقه به سمت رونق گردد و اشتغال مناسبی ایجاد کند.

برابر آمارهای دولتی در سال  1395 میزان 310 هزار تن گوشت قرمز از کشورهای دیگر وارد کشور شده است. این گوشت‌ها نسبت به دام‌پرواری داخلی از کیفیتی بسیار پایین برخوردارند و از نظر قیمتی نیز تفاوت چندانی با آن ندارند. از دیدگاه کارشناسی، همه‌ی این مقدار را با رفع موانع تولید و حمایت از دام‌داران داخلی، می‌توانیم از داخل کشور تأمین نمائیم، اما چه کنیم که اربابان قدرت و ثروت و رانت‌خواران و سلاطین واردات گوشت، هم‌واره بهانه‌هایی را بر زبان دولت‌مردان ما جاری می‌نمایند و در بزنگاه‌هایی حساس، مجوز واردات می‌گیرند.  



عباس نورزایی
۱۴:۳۹۱۶
خرداد

عباس نورزائی

طی دو ماه گذشته، استان سیستان و بلوچستان با چند بحران روبرو گردید که در مقطعی، خوراک رسانه‌های متعدد و متنوعی چون صدا و سیما، شبکه‌های ماهواره‌ای دنیا، فضای مجازی اعم از گروه‌ها و کانال‌ها و صفحات مختلف در آپلکیشن‌های متعدد، روزنامه‌ها و مجامع، محافل و موقعیت‌های مختلف گردید.

در سال‌های اخیر نیز این استان با حوادثی از قبیل سیل، خشکسالی، کمبود آب شرب، بارش ریزگردها  و شیوع بیماری‌های انسانی و دامی روبرو بوده است و مردم مناطق مختلف استان، به انحاء مختلف وضعیت را به مسئولین استانی، منعکس نموده و پیگیر رفع موانع پیش روی رفاه و توسعه‌ی استان بوده‌اند و بعضاً مدیران استانی، جسته و گریخته برای حل آن اقداماتی در استان انجام داده‌اند، ولی این اقدامات، اغلب ناکافی یا کمترمؤثر بوده است که در اینجا قصد نداریم وارد جزئیات آن شویم.



عباس نورزایی
۱۴:۲۵۱۶
خرداد

عباس نورزائی

ﻧﻮاﺣﻲ ﻣﺮزی ﺑﻪ واﺳﻄﻪ‌ی دوری از ﻣﺮﻛﺰ، اﻧﺰوای ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎﻳﻲ و ﺗﻮﺳﻌﻪ‌ﻧﻴﺎﻓﺘﮕﻲ، ﺗﻔﺎوت‌‌های ﻓﺎﺣﺸﻲ از ﻧﻈﺮ ﺑﺮﺧﻮرداری از رﻓﺎه و ﺗﻮﺳﻌﻪ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻣﺮاﻛﺰ ﻋﻤﺪه‌‌ی ﺟﻤﻌﻴﺘﻲ دارﻧﺪ، ﻛﻪ این ﺗﻔﺎوت‌ها در استان سیتان و بلوچستان، عمدتاً ﻣﻨﺠﺮﺑﻪ ﮔﺴﺴﺖ اﻳﻦ دو ﻧﺎﺣﻴﻪ و اﻳﺠﺎد ﻳﻚ راﺑﻄﻪ‌ی اﺳﺘﺜﻤﺎری ﺑﻪ نفع مرکز می‌باشد.

ﺑﺎزارﭼﻪ ﻫﺎی ﻣﺮزی ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از اﻫﺮم‌ﻫﺎی ﻣﻬﻢ در اﻳﺠﺎد اﺷﺘﻐﺎل و ﺗﻮﺳﻌﻪ‌ی ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ‌ﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﻄﺮح ﺑﻮده و ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺳﻄﺢ ﻣﻄﻠﻮب اﺷﺘﻐﺎل در ﻣﺤﻞ اﺳﺘﻘﺮار ﺑﺎزارﭼﻪ‌ﻫﺎ و ﺟﻤﻊ‌آوری و ﻫﺪاﻳﺖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﻫﺎی راﻛﺪ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺗﺠﺎرت و ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ، اﻓﺰاﻳﺶ اﻣﻨﻴﺖ ﻣﻨﻄﻘﻪ، ﻛﺎﻫﺶ روﻧﺪ ﻗﺎﭼﺎق ﻛﺎﻻ، رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ‌ی اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺮزی و ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣﺎﻳﺤﺘﺎج ﺿﺮوری ﻣﺮزﻧﺸﻴﻨﺎن، از دﻳﮕﺮ ﻣﺰاﻳﺎی اﺣﺪاث ﺑﺎزارﭼﻪ ﻫﺎ می‌باشد. 

بازارچه‌ی مرزی میلک در سال 1395 سهمی معادل 21/3 درصد از ﺻﺎدرات ﮐﺎﻻ  ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﻣﯿﻮن از ﻣﺮزﻫﺎی ﺟﺎده‌ای کشور را به خود اختصاص داده است.

عباس نورزایی
۱۴:۱۴۱۶
خرداد

عباس نورزائی

گیاه دارویی «چَغَک» یا کهورَک، گیاهی است چند ساله به ارتفاع حدود 30 تا 110 سانتی‌متر که در استان سیستان و بلوچستان به‌وفور یافت می‌شود،، مقاومت زیادی نسبت به شوری دارد و علف هرز بسیار سمج و مقاومی محسوب می‌شود. این گیاه دارویی، دارای خواص شگفت‌انگیزی است که جای آن در طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ما خالی است.

برگ و میوه‌ی این گیاه، حاوی 68 درصد پروتئین است، از گل‌های آن برای جلوگیری از سقط جنین استفاده می‌شود و خاصیت پاک‌کنندگی دارد، قسمت‌های گوشتی بین دانه‌ها در میوه برای درمان آسم، روماتیسم و لکه‌های پوستی استفاده می‌شود، از جوشانده‌ی میوه و ریشه‌ی گیاه، برای درمان افراد دیابتی استفاده می‌شود.

معمولاً از میوه‌های خیس‌خورده‌ی چغک در آب، برای درمان بعضی بیماری‌های کلیوی و ادراری استفاده می‌شود، این گیاه بی‌نظیر باعث درمان گرفتگی عضلات ناشی از استرس، کاهش فشارخون، قندخون و درد قفسه‌ی سینه می‌شود.

میوه و بوته‌ی این گیاه به‌ صورت پودر شده برای درمان زخم‌ها استفاده می‌شود. از دیرباز مردم و به ویژه عشایر استان سیستان و بلوچستان، میوه‌ی این گیاه را که «مُشُلگ» می‌نامند، ساییده، پودر آن را با روغن حیوانی مخلوط می‌کنند و به عنوان یک نوع پماد طبیعی بر روی زخم‌های عمیق و عریض می‌گذارند، قدرت ترمیم بالایی دارد و به سرعت زخم را جمع می‌کند.

امیدواریم این ایده را محققین علاقمند در حوزه‌ی پزشکی به بوته‌ی آزمایش برده، نوآوری مورد تصور را به کارآفرینی مطلوبی تبدیل و از این ظرفیت بالای استان، برای ارتقاء وضعیت رفاهی مردم استفاده شود.


عباس نورزایی