فراز هامون

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

فراز هامون

* کارشناس ارشد مدیریت توسعه ی روستایی
* دارای گواهینامه TCDC از آکادمی جنگلداری یوننان کشور چین
* قائم مقام سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* رئیس مرکز آموزش عالی جهادسازندگی سیستان و بلوچستان
* رئیس گروه پژوهشی برنامه ریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی
* مدیر جهادسازندگی منطقه ی سیستان و نیکشهر و قصرقند
* رئیس مرکز هماهنگی شوراهای اسلامی روستایی سیستان
* نماینده ی مجری طرح مجتمع کشتارگاهی صنعتی زابل
* دبیر اتاق فکر جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* عضو انجمن توسعه ی روستایی ایران
* رتبه ی یک مشاوره در گروه توسعه ی روستایی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
* مؤلف سه عنوان کتاب منتشر شده، دو عنوان کتاب در دست تألیف و ده ها مقاله ی علمی

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها

اقدام کنید./ مردم از درد نداری به خود می‌پیچند.

چهارشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۷، ۰۵:۵۷ ب.ظ

عباس نورزائی

 

مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران، باید موضوع عدم توسعه‌یافتگی استان سیستان و بلوچسستان را بعد  از گذشت یک چله از حاکمیت نظام اسلامی، به صورت یک مسئلهی حیاتی و مهم ملی تلقی نموده، اقداماتی اساسی برای حل مشکلات مردم منطقه و نهایتاً  نگه‌داشت جمعیت وایجاد رفاه نسبی برای آنان، انجام دهند.

در همین راستا یکی از طرح‌های بسیار ساده، اما محوری به شرحی که داده می‌شود، اعلان می‌گردد تا به عنوان مطالبه‌ی عمومی بتواند بخشی از مشکلات مردم را حل نماید.

با بررسی‌های کارشناسی به‌عمل آمده، با توجه به وجود زنجیره‌های پیشین و پسین فعالیت‌های مورد نظر، «الزام واردکنندگان گوشت کشور به خرید گوشت از واحدهای تولید گوشت استان» می‌تواند باعث میل شاخصه‌های اقتصادی منطقه به سمت رونق گردد و اشتغال مناسبی ایجاد کند.

برابر آمارهای دولتی در سال  1395 میزان 310 هزار تن گوشت قرمز از کشورهای دیگر وارد کشور شده است. این گوشت‌ها نسبت به دام‌پرواری داخلی از کیفیتی بسیار پایین برخوردارند و از نظر قیمتی نیز تفاوت چندانی با آن ندارند. از دیدگاه کارشناسی، همه‌ی این مقدار را با رفع موانع تولید و حمایت از دام‌داران داخلی، می‌توانیم از داخل کشور تأمین نمائیم، اما چه کنیم که اربابان قدرت و ثروت و رانت‌خواران و سلاطین واردات گوشت، هم‌واره بهانه‌هایی را بر زبان دولت‌مردان ما جاری می‌نمایند و در بزنگاه‌هایی حساس، مجوز واردات می‌گیرند.  



هم اکنون در استان سیستان سیستان و بلوچستان، تعداد 15 کشتارگاه صنعتی دام و 36 واحد بسته‌بندی گوشت قرمز وجود دارد که به‌دلیل عدم خرید گوشت توسط دولت و تکیه بر واردات بی‌رویه، اغلب آن‌ها تعطیل و شاغلین پیش‌بینی شده برای آن‌ها بی‌کار هستند و بالتبع واحدهای پرواربندی فراوانی نیز که دام مورد نیاز را تأمین می‌نموده است، تعطیل شده‌ و جمعی نیز از این جهت، بی‌کار شده‌اند و معدودی از واردکنندگان دام‌های بی‌کیفیت کشتاری، منافع واردات دام را به جیب می‌زنند.

دولت، واردات دام کشتاری را که به اصطلاح «دام راهی» گفته می‌شود محدود کند و به جای آن، مجوز واردات گوساله‌ی قابل پروار بدهد و تسهیلاتی قائل شود تا این نوع دام به راحتی از گذرها، بازارچه‌ها و معبرهای قانونی با هزینه‌هایی کم‌تر وارد کشور شود و در واحدهای پرواربندی، مورد پرورش قرار گیرند. گرچه فرآیند واردات این نوع دام، زمان‌بر، ناشفاف، غیرپاسخ‌گو و چندمرحله‌ای است که می‌بایست به اصلاح آن نیز پرداخت، اما به هرحال مزیتی است که در صورت اتخاذ تدابیر حمایتی توسط دولت محترم، می‌تواند به ایجاد اشتغال و تأمین گوشت کشور کمک شایانی نماید.

بنابراین پیشنهاد می‌شود که دولت، واردکنندگان گوشت را مجاب و الزام نماید تا فقط 15 درصد از گوشت وارداتی خود را کاهش داده، آنان را ملزم به تأمین و خرید از واحدهای تولید گوشت استان سیستان و بلوچستان نمایند، در این‌صورت نزدیک به 3000 نفر اشتغال در این بخش، بازیابی می‌شود و قریب 10 هزار نفر پرواربند دام نیز از این موقعیت، منتفع خواهند شد، هم ارز از کشور خارج نمی‌شود، هم گوشتِ با کیفیت به جامعه عرضه می‌شود و نتیجتاً آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش خواهد یافت.

در این صورت هیچ هزینه‌ای بر دولت مترتب نیست، همه‌ی این فعالیت‌ها توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

اگر زنده جانی بگو یا علی

۹۷/۰۳/۱۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
عباس نورزایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی