فراز هامون

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

فراز هامون

* کارشناس ارشد مدیریت توسعه ی روستایی
* دارای گواهینامه TCDC از آکادمی جنگلداری یوننان کشور چین
* قائم مقام سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* رئیس مرکز آموزش عالی جهادسازندگی سیستان و بلوچستان
* رئیس گروه پژوهشی برنامه ریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی
* مدیر جهادسازندگی منطقه ی سیستان و نیکشهر و قصرقند
* رئیس مرکز هماهنگی شوراهای اسلامی روستایی سیستان
* نماینده ی مجری طرح مجتمع کشتارگاهی صنعتی زابل
* دبیر اتاق فکر جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* عضو انجمن توسعه ی روستایی ایران
* رتبه ی یک مشاوره در گروه توسعه ی روستایی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
* مؤلف سه عنوان کتاب منتشر شده، دو عنوان کتاب در دست تألیف و ده ها مقاله ی علمی

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

۲۰:۵۷۱۵
خرداد

پژوهشی از: عباس نورزائی

بررسی روی منشأ اقوام و طوایف سیستان و بلوچستان، نشان می‌دهد:

-         تعدادی از اقوام ساکن با منشأ عرب(عراق، حجاز)، فارس(شیراز و ممسنی)، کرد، افغان(خراسان بزرگ)، تاجیک، سِندی، هندو، آفریقایی و بلوچ می‌باشند.

-         به مرور زمان، بخشی از اقوام غیر بلوچ، به دلیل واقع شدن در محدوده‌ی زندگی بلوچ‌ها، تغییر زبان و لهجه داده و آرام آرام در جامعه‌ی جدید، مستحیل گشته اند، مثل بعضی از فارس‌ها، کردها، تاجیک‌ها، افغان‌ها، سِندی‌ها، آفریقایی‌ها و براهویی‌ها که نهایتاً در جامعه به غلط آنها را «بلوچ» می‌نمایند.

-         بلوچ‌ها، بخشی شیعه و بخشی سنی هستند و این از وجوه مثبت برای انسجام بخشی به گروه های قومی است. این موضوع در اغلب طوایف سیستان و بلوچستان، صادق است.

-         مردم منطقه اعم از شیعه و سنی، برای نژاد، قوم، طایفه و فامیل، احترام خاصی قائل هستند و عصبانیت‌های بسیار تند، توسط سران طایفه، قابلیت خنثی کردن دارد.

-         در عین حال که نظام طایفه‌ای، یک پارامتر مثبت تلقی می‌شود، چنان‌چه درست مدیریت نشود، پیامدهای سختی را نیز ممکن است در پی داشته باشد.

-         اشتراکات زیادی بین اقوام و طوایف در استان وجود دارد که می‌بایست به منظور رسیدن به یک وفاق ملی، با برنامه‌هایی آن‌ها را تقویت نمود و از برجسته کردن یک قوم و یا تحقیر قومی دیگر، به شدت پرهیز شود.

-         آداب و رسوم، زبان و لهجه و فعالیت‌های بومی محلی، باید به درستی مدیریت شود و پرداختن درست به آن‌ها می‌تواند به عنوان عامل انگیزشی در طرح‌های وحدت بخش کشور مد نظر قرار گیرد.

-         طوایف سیستان و بلوچستان، به صورت شبکه‌ای تارعنکبوتی، از نظر ارتباطات اجتماعی به هم تنیده هستند اما نسل‌های جدید کم‌تر به آن واقف می‌باشند، تبیین این مهم و روشن ساختن آن می‌تواند در انسجام بخشی جامعه مؤثر باشد.

-         طوایف سیستان، در دو سوی مرزهای ایران، افغانستان و پاکستان، وابستگی‌های فامیلی و قومی دارند، باید از این ظرفیت در مسایل بین‌المللی، به دلیل ارجحیت طوایف بخش ایرانی بر خارجی‌ها، استفاده نمود.

-         طرح‌های تمزیج گروه‌های جمعیتی در استان طی سالیان گذشته از قبیل کردها در حاشیه‌ی تفتان، شیعیان پاکستان در چابهار، سیستانی‌ها در نقاط مختلف بلوچستان و از جمله دلگان و ایرانشهر، یزدی‌ها در خاش، افغان‌ها در ایرانشهر، آشار، سیب‌وسوران و سراوان، توانسته نوعی وفقاق اجتماعی بین شیعه و سنی در استان ایجاد نماید که به دلیل همین قرابت‌های طایفه‌ای  و خونی، از پایداری لازم برخوردار می‌باشد.

ملاحظه‌ی موارد اشاره شده، بستری تاریخی را برای نزدیک کردن دو قوم بزرگ بلوچ و سیستانی فراهم آورده است. جا دارد تا برنامه‌ریزان انسجام اجتماعی و متولیان امنیت بر این ریشه‌ای تاریخی و فرصت‌های بی‌نظیر پیش‌رو، تأکید ورزیده، آن را به عنوان یک استراتژی مهم در دستور کار قرار دهند و روش‌های اجرایی آن را تدوین نموده، جایگاه نخبگان جامعه را برای یاری رساندن به دولت مشخص و به اصطکاک‌های موردی افراطیون دو قوم، پایان داده، همه‌ی نیروها و امکانات را برای توسعه‌ی جهشی استان، بسیج نمایند.  

عباس نورزایی
۲۰:۵۵۱۵
خرداد

پژوهشی از: عباس نورزائی 

اقوام و طوایف استان سیستان و بلوچستان، به دلیل تعدد و پراکندگی در سطح استان و دراختیار داشتن کامل بافت اجتماعی و فرهنگی استان، تقریباً نقش اساسی و بی بدیلی در تحقق وفاق اجتماعی و ایجاد امنیت در منطقه دارند.

همجواری استان با کشورهای افغانستان و پاکستان که دارای نظام اجتماعی قومی و قبیله‌ای می‌باشند، شرایط اجتماعی، فرهنگی، جغرافیایی و اقتصادی خاص استان، دخالت مستمر کشور‌های فرامنطقه‌ای در منطقه و وجود دو مذهب شیعه  و سنی در استان، از جمله مهم‌ترین عوامل تحریک کننده‌ی اقوام و طوایف استان است که گاه، زمینه‌های پاره‌ای جرقه‌های تفرقه را مهیا می‌سازد.

بنابراین باعنایت به موارد فوق و علم به منسجم بودن ساختار‌های قومی و قبیله‌ای در این استان، می‌توان با بررسی دقیق مواضع، تفکرات، آداب و رسوم، شیوه‌های زندگی و راه‌های تأمین مخارج و مایحتاج زندگی اقوام و طوایف استان، راهکارهای مؤثر در ایجاد وفاق اجتماعی و امنیت در سطح منطقه را که تحت تأثیر شدید نظام طایفه‌ای در این استان می‌باشد، کشف و ضمن اجرایی نمودن آن‌ها باعث فاصله گرفتن از نقاط تعارض و نزدیکی بیش از پیش اقوام و طوایف به یکدیگر و هم‌چنین گرایش به سمت نظام مدنی جامعه و در نتیجه ارتقاء سطح وحدت و امنیت در استان شد.

از دیرباز سازمان اجتماعی در منطقه، به دلیل نبود و یا ضعف حکومت مرکزی به گونه‌ای رقم خورده است که نظام ملوک‌الطوایفی در بین اقوام و طوایف برقرار باشد و سالیان دراز، بر اساس سلسله مراتب قومی، امور مربوط به تأمین امنیت، دفاع در مقابل دشمنان داخلی و خارجی، برقراری نظم داخلی و رسیدگی به اختلافات و دعاوی افراد در هر طایفه، توسط نظام طایفه‌ای انجام می‌شده است، بنابر این قوانین نانوشته و سنت‌هایی در درون اقوام و طوایف شکل گرفته است که از قوام و بقایی بسیار نیرومند برخوردار است.

با پبروزی انقلاب اسلامی و سیطره‌ی نهادهای امنیتی، نظم داخلی و فعالیت های حمایتی توسط نظام و سیطره‌ی هر چه بیش‌تر و قوی‌تر دولت در نقطه نقطه‌ی سرزمین استان، گرچه تصور می‌شد تا این نظام طایفه‌ای، آرام آرام با افزایش سطح تحصیلات در آحاد مردم، از بین برود یا سست‌تر شود، اما با تغییر شکل یافتن و با رویکردی دیگر، حیاتی دوباره یافت و کارآیی نوین خود را در عرصه‌های مورد نظر به عنوان یک حزب غیررسمی و بالقوه  به منصه‌ی ظهور گذاشت.

سرداران و سران طوایف با اصول و ارزش‌های آمرانه و بعضاً ظالمانه، با تأثیرات فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی، جای خود را به افراد تحصیل‌کرده و مردمی داده و این گروه‌های منسجم قومی، به عنوان قوی‌ترین و ریشه‌دارترین «گروه اجتماعی»، به دلیل داشتن نیای مشترک، وارد عرصه‌های مختلف اجتماعی گشته و با استفاده از قوانین و سنت‌های ترکیبی(از قوانین کشور و هنجارهای قومی و نظام مردمداری منطقه)، کارآیی خود را به اثبات رسانده است.

طایفه، گروهی از انسان‌هاست که اعضای آن دارای ویژگی‌های نیایی و اصل و نسبی یکسان یا مشترک هستند. هم‌چنین گروه‌های قومی، اغلب دارای مشترکات فرهنگی، زبانی، رفتاری و مذهبی هستند که ممکن است به آباء و اجدادشان برگردد و یا بر اساس عوامل دیگری به وجود آمده‌باشد. بنابر این، یک گروه قومی می‌تواند یک جامعه‌ی فرهنگی نیز باشد.

عباس نورزایی
۱۸:۲۹۱۴
خرداد

بوک، تکنولوژی منحصر به فرد و سنتی سیستانیان برای صید ماهی

پژوهشی از: عباس نورزائی


سیستان با سبقه‌ی باستانی و تاریخی شکوه‌مند و پرافتخار خود، قطعه‌ای از جغرافیای متمدن کره‌ی زمین به حساب می‌آید.

گذشته‌ی باستانی این سرزمین مقدس و مورد احترام ادیانی چون اسلام، مسیحیت و زرتشتیان، مشحون از عناصر تمدن‌ساز جهان است که به طور خلاصه می‌توان از اولین نظام شهرسازی و مدیریت شهری، اولین سیستم فاضلاب جهان، اولین سردخانه‌ی نگهداری مواد غذایی، اولین انیمیشن جهان، اولین جراحی مغز به روشی خاص، اولین ابزار دقیق اندازه‌گیری، اولین غسالخانه‌ی جهان و فراوان موارد دیگرتمدن‌ساز دنیا را می‌توان نام برد.

یکی دیگر از دانش‌های بومی سیستانیان، روش و تکنولوژی ماهیگیری است که به زبان محلی به «بوک(Boukk)» معروف است. در مورد ریشه‌ی این واژه تا کنون به نتیجه‌ی مشخصی نرسیده‌ایم و منابع مکتوب نیز به این موضوع نپرداخته‌اند.

بوک، در واقع یک اسکله‌ی دست‌ساخت در مسیر جریان آب می‌باشد. اغلب در مسیر رودخانه‌ها و آبراهه‌ها و گاه در نقاطی از دریاچه‌ی هامون، نصب می‌شود.

ماهی‌گیران برای ساخت این اسکله‌ی سنتی از دو قطعه چوب الوار بلند از درخت کورگز برای بستن تور ماهیگیری به آن استفاده می کردند. یک سکوی چوبی تخت در مسیر آب با پایه‌های چوبی ساخته و پایه‌های آن را در زمین می‌کوبیدند، مقداری خاشاک یا تکه‌ای زیرانداز روی آن قرار می‌گیرد که صیاد، روی آن می‌نشیند.

چوب‌هایی که تور را نگه می‌دارند با طناب‌های گیاهی که از برگ درختان خرما یا از گیاه معروف به «سینَک» بافته می‌شود، به سکوی نشیمن ماهی‌گیر، بسته می‌شود و حالت لولایی دارد تا بتوان آن را در مواقع لزوم با شُل کردن طناب، چوب‌ها را به حالت افقی روی آب قرار داد و تورها را به عمق برد.

ماهی‌گیر، پس از قرارگیری بر روی این سکو یا اسکله، دو چوب نگهدارنده‌ی تور ماهیگیری را به صورت افقی روی آب قرار می‌دهد در نتیجه تور، در شرایط قسمت‌های عمیق آب قرار می‌گیرد. سپس به انتظار می‌نشیند تا ماهی‌ها وارد تور شوند و پس از مدتی به تشخیص خود و متناسب با تراکم ماهی‌های موجود در آب، چوب‌ها را به وسیله‌ی طناب بالا می‌کشد و به‌تبع آن تور به بالا کشیده می‌شودو کیسه‌ی تور در جلوی دستان ماهی‌گیر قرار می‌گیرد.

صیاد، ماهی‌های صید شده را ورانداز می‌کند، ماهیان کوچک را اجازه می‌دهد رشد کنند و به آب بر می‌گرداند. آن دسته از ماهی‌ها که در وزن مورد انتظار اوست، گرفته و به یک رشته طناب به نام «گیسَلگ» که ضخامت کمی دارد می‌بندد. بدین‌منظور در یک سر گیسلگ، قطعه چوبی تراشیده شده که سر آن تیز است و وارد گوش ماهی شود و ماهی را به انتهای این طناب هدایت می‌کند، سر دیگر این طناب نیز با قطعه چوبی دیگر بسته شده تا ماهی‌های صید شده روی این طناب، ردیف شوند.

گاه نیز ماهی‌گیران برای جمع‌آوری ماهی‌های صیدشده، از کیسه‌هایی استفاده می‌کنند.


عباس نورزایی
۱۸:۱۹۱۴
خرداد

پژوهشی از: عباس نورزائی 


روی(ZN، زینک)، عنصر مسئول عملکرد‌های مختلف بدن انسان است و فعالیت 100 آنزیم مختلف را تحریک می‌کند، بنابراین تنها مصرف بسیار کمی از روی٬ برای به دست آوردن مزایای آن کافی است.


تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن، درمان اسهال، تأثیر بر روی یادگیری و حافظه، کمک به درمان سرماخوردگی، درمان زخم، رشد مناسب بدن، کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن مرتبط با افزایش سن از دیگر مزایای استفاده از این عنصر کمیاب و ضروری است.


گیاه ازمک با نام علمی cardaria draba یکی از گیاهان خوراکی خودروی منطقه‌ی سیستان است که متعلق به خانواده‌ی شب‌بو یا craciferae بوده و نام محلی آن در سیستان، «سَوزی» می‌باشد. گرچه از نگاه کشاورزان این گیاه، علف هرز محسوب می‌شود، اما کارشناسان کشاورزی توصیه می‌کنند برای جذب فلزات سنگین موجود در خاک با استفاده از تکنیک «گیاه‌پالایی» از این گیاه استفاده کنند و خاک را با این روش، اصلاح می‌‌کنند.


این گیاه تقریباً در اراضی اغلب نقاط سیستان، به صورت خودرو هم‌زمان با رویش گندم، یافت می‌شود. نکته‌ی مهمی که در رابطه با این گیاه، حائز اهمیت است اینکه مردم سیستان به مرور زمان و براساس نیازهای بدن دریافته‌اند که این گیاه درمان‌های زیادی برای‌شان در پی دارد.


سیستانی ها٬ با چیدن این گیاه دارویی و جاذب و سرشار از عنصر روی، آن را به دو صورت مورد استفاده‌ی غذایی قرار می‌دهند:


الف: گیاه را در آب جوش ریخته، مقداری حرارت می‌دهند و سپس آبکش می‌کنند و در روغن، با استفاده از پیاز و سیر و ادویه‌جات دیگر، سرخ‌ نموده با نان میل می‌کنند.


ب: گیاه را پس از سرخ کردن به روش فوق، داخل خمیر به صورت سه گوش قرار می‌دهند و آن را در تنور نانوایی می‌پزند. این نان سه گوش یا مثلثی شکل را اصطلاحاً «بورَک» می‌نامند و یکی از غذاهای لذیذ نزد سیستانی‌ها به حساب می‌آید.



 


عباس نورزایی