فراز هامون

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

فراز هامون

* کارشناس ارشد مدیریت توسعه ی روستایی
* دارای گواهینامه TCDC از آکادمی جنگلداری یوننان کشور چین
* قائم مقام سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* رئیس مرکز آموزش عالی جهادسازندگی سیستان و بلوچستان
* رئیس گروه پژوهشی برنامه ریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی
* مدیر جهادسازندگی منطقه ی سیستان و نیکشهر و قصرقند
* رئیس مرکز هماهنگی شوراهای اسلامی روستایی سیستان
* نماینده ی مجری طرح مجتمع کشتارگاهی صنعتی زابل
* دبیر اتاق فکر جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* عضو انجمن توسعه ی روستایی ایران
* رتبه ی یک مشاوره در گروه توسعه ی روستایی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
* مؤلف سه عنوان کتاب منتشر شده، دو عنوان کتاب در دست تألیف و ده ها مقاله ی علمی

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها

۹ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

۱۰:۳۰۲۵
مهر

عباس نورزائی

در یک گفتگوی دوجانبه، کسی مرا مورد خطاب قرار داد و گفت: «شما که چند سال است در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنید، به نظرتان چه جمعیتی در این مراسم شرکت می‌کنند؟ عرض کردم من از رادیوی اتوبوسی که ما را از کربلا به شلمچه برمی‌گرداند، در سال ۱۳۹۶ شنیدم که تعدادشان حدود ۲۶ میلیون نفر بوده است.

او مرا و نظام و مراسم را تحقیر کرد و گفت اصلاً چنین آماری درست نیست و دو کشور ایران و عراق، آمارسازی می‌کنند تا این پدیده را بزرگ جلوه بدهند.

حقیر آنچه دیده بودم، به زبان منطق ریاضی، برایش محاسبه کردم و مبانی محاسباتی‌ام را یکی‌یکی به تاییدش رساندم، براین منطق، نتیجه‌ی به دست آمده، آماری را که رسماً و صادقانه توسط دولتین عراق و ایران، اعلام شده بود، تایید نمود.

از آنجایی که این نوع محاورات در بین مردم ما، هم در فضای واقعی محیط، هم در فضای مجازی معمول است، در این یادداشت، آن را منتشر می‌کنم، باشد که مؤثر افتد، و آنانی را که قبول ندارند، به حضور در این مراسم و دیدن از نزدیک دعوت می نمایم:


عباس نورزایی
۱۴:۲۹۲۴
مهر

عباس نورزائی

پیش‌بینی ما از نتیجه‌ی سفر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور جز این نبود. در یادداشتی که با عنوان «کارکرد محیط‌زیست، حیوان‌گرا است نه انسان‌گرا» در روز بازدید دکتر کلانتری منتشر کردیم، لُبِّ کلام‌مان این بود که سازمان مذکور، سازمانی فرمایشی است و گرایش کارگزاران آن بیشتر به حیوانات و وحوش می‌باشد، نه انسان ها و نتیجه‌ی سفر آقای دکتر کلانتری جز اثبات این مطلب، چیز دیگری در پی نداشت.

کلانتری که دکتر دهمرده هم او را همراهی می‌کرد، به سیستان آمد و سپس رفت در حاشیه‌ی دریاچه‌ی خشک هامون، سخن گفت، برای رهایی از پاسخ‌گویی در مورد بی‌عدالتی بودجه‌ای در مدیریتش، صورت مسئله‌ی هامون را پاک کرد و در کمال ناباوری و جلوی چشم مردمی که در فقر ناشی از این نوع بی‌عدالتی دست و پا می‌زدند، برای‌شان موزه‌ی حیات‌وحش، افتتاح کرد.

آقای کلانتری، خودت را با همه‌ی سابقه‌ای که در وزارت کشاورزی داشتید  و همواره طی سال‌های بعد از آن رجزخوانی علمی می‌کردید، به طایفه‌گرایی سیاسی، باختی.

آیا یک دقیقه از وقت خودت را به سابقه‌ی تاریخیِ روند خالی و پر شدن هامون و ارتباط نقاط هم‌باران حوزه‌ی آبخیز هامون، اختصاص دادی و بعد با این درجه از علمِ صرفاً کاغذی‌ات، چنین نتیجه‌ی یأس‌آوری را به مردم سیستان القاء کردی؟


عباس نورزایی
۲۲:۱۲۲۲
مهر

عباس نورزائی

 

وجود دریاچه‌ی هامون با قسمت‌های مختلف کم‌عمق تا عمیق طی سالیان دراز برای ساکنین محلی خصوصاً تختک‌نشینان هامون، تجاربی را به ارمغان داشته است که به دلیل طولانی شدن زمان کم‌آبی و نهایتاً خشک‌شدن این ذخیره‌ی آبیِ معروف، نسل جدید سیستان و کارگزاران جدید دولت، از آن بی‌اطلاع مانده‌اند.

خیلی ساده، گیاهان آبزی و کنارآبزی را مردم با نام‌های نی، خول یا توت یا توتک، اشک، تَزگ، پرَتَّک، گاک، خَلمَک و ... در دانش بومیِ نام‌گذاری این نوع گیاهان، می‌شناسند.

در این میان خیلی از این گیاهان در چونگ‌ها یا همان مرداب‌ها رویش دارند. حقیر در سال ۱۳۷۱ برای انجام بررسی علمی به اتفاق آقای مهندس سلطان‌محمد پیری که کارشناس ارشد شیلات و محیط‌زیست هستند، آبزیان چونگ خرگوشی را در حوالی تخت‌عدالت، بررسی کردیم.

دقیقاً یکی از گیاهان مهاجم آبزی که سطحی وسیع از دریاچه را به سیطره‌ی خود اختصاص داده بود، همین گیاهی که به اشتباه، کارشناس آب و فاضلاب، آن را «گاک» می‌خواند، مشاهده نمودیم. گاک در دانش بومی سیستان، یک گیاه آبزی است، اما این گیاه نیست.


عباس نورزایی
۲۱:۵۸۲۲
مهر

 

عباس نورزائی

امروزه مفهوم «توسعه» به معنای غربی آن، سطحی از انتظارات مردم را در آن جوامع رقم زده است که رسیدن به آن برای بخش وسیعی از آحاد جامعه، ناممکن گردیده است.

سیاستمداران غربی برای رسیدن به درآمد ملی متناسب با سطح انتظارات جامعه، مجبورند پا را از کشورهای خود فراتر گذاشته به تاراج منابع کشورهای جهان سوم از طریق مهار کردن حاکمان محلی بپردازند و برای رسیدن به این مقصود حتی اگر لازم باشد همه‌ی اصول انسانی و ارزش‌های اخلاقی را نادیده گرفته، نان در خون‌شان زده میل کنند.

ولنگاری جنسی، فروپاشی نظام خانواده، نبود محبت و وابستگی خانوادگی در این کشورها باعث شده است تا بهداشت روانی مردم این کشورها به مخاطره افتد.

اخیراً ترزامِی نخست وزیر انگلیس، پیشگام اقدامی مبتکرانه در ایجاد وزارتی نوپدید با عنوان «وزارت پیشگیری از خودکشی» شده است که در جهان اولین نوع از این تشکیلات دولتی محسوب می‌شود.

عباس نورزایی
۲۱:۴۸۲۲
مهر

عباس نورزائی

در میان خبرهای ساخته‌شده و مطالب منتشره توسط اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان سیستان و بلوچستان، هم‌واره خبرهای مربوط به خرس سیاه، پلنگ، گاندو، پرندگانی که صید می‌شوند، قوچ و آهویی که شکار می شوند، یا محیط زندگی‌شان به مخاطره می‌افتد، بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است.

گرچه زندگی وحوش، تأثیر قابل و سیستماتیکی با زندگی انسان دارد، اما به نظر می‌رسد کارگزاران محیط‌زیست استان، یا به ابعاد انسانی وظایف خود در این استان آشنا نیستند یا گرایش آنها به حیوانات بیشتر از انسان‌های محکوم به سکونت در شرایط سخت زیست‌محیطی این استان است.

به‌رغم وجود چندین کشتارگاه صنعتی و بهداشتی دام و طیور در استان، استاندار و مدیران منصوبه از جانب ایشان نتوانسته‌اند به وضعیت آشفته و آلوده‌ی کشتار دام و طیور در خیابان‌ها و اماکن غیربهداشتی سامان بدهند و در مواردی نیز که ورود پیدا کرده‌اند، استانداردهای دامپزشکی را با سلایق فرمانداران، زیر پا گذاشته‌اند.

پسماندهای شهری و فاضلاب شهری در کلان‌شهر زاهدان و همه‌ی شهرهای استان، به روش بسیار سنتی و آلوده‌کننده دفع می‌شوند و به دلیل عدم حمایت مالی دولت، طرح‌های عمرانی مربوط در اغلب این شهرها، بلاتکلیف مانده است و جان مردم بی‌پناه استان را نشانه گرفته‌اند.


عباس نورزایی
۲۱:۴۴۱۸
مهر

عباس نورزائی

قلک دلش که می‌شکند پر از اشک‌های کودکانه است، پر از قیمت کیف‌هایی که نخریده، عروسک‌هایی که نداشته و تنقلات بچه‌گانه‌ای که نخورده، نخواستن را بلد شده است. یاد گرفته که باید بزرگ فکر کند، از ابتدا نداری را بخش کرده است.

زیر پوست اجتماع پر است از ویروس فقر که خوره‌وار پیش می‌راند، اینجا پر از قلب‌هایی است که فقط طعم حسرت را چشیده‌اند، خروار خروار نداری را قاب کرده‌اند و بر دیوار خانه کوبیده‌اند، نه گردی می‌توان از سقف فروریخته‌ی خانه رُفت و نه امیدی برای نوکردن جامه هست.

گریستن را نوعی سیستم فرازبان می‌دانند که آگاهانه یا ناخود‌آگاه در حمایت از کلام بروز می‌کند. در ابتدایی‌ترین سطح، انسان در نتیجه‌ی واکنش‌های فیزیکی، شروع به گریستن می‌کند. آسیب‌‌های شدید هم به سرعت باعث جاری شدن اشک دیدگان می‌شود.

پدری که در تعارض هجرت از سرزمینی است که به آن افتخار می‌کرده است و تکاپوی تکه‌نانی که برای سیرکردن شکم کودکانش به دست آورد و نیم نگاهی به تحقیری که در مهاجرت، تجربه کرده است.

مادری که همواره طی سالیان متمادی، خواسته‌های فرزندان را به دلیل نداری، با فرافکنی و وعده‌های دور پاسخ داده و تحقق این وعده‌ها را فقط با خدایش نجوا کرده است.

کودکی رنجور که پای تلویزیون، رژه‌ی اشرافی‌گری مدیران و فرزندان و اعوان و انصار آنان را در جامعه، مداوماً به نظاره نشسته است.

عباس نورزایی
۰۶:۵۸۱۰
مهر

عباس نورزائی

استان سیستان و بلوچستان، با داشتن بی‌نظیرترین زیرساخت‌‌های زنجیره‌ی تأمین گوشت کشور، وجود فرهنگ پروار گوساله، 14 کشتارگاه نیمه صنعتی و صنعتی، 25 واحد بسته‌بندی گوشت، تجربه‌ی مفید تولید و تحویل 60 هزار تن گوشت در یکی از مقاطع زمانی و ایفای نقش مؤثر در تأمین گوشت کشور و اشتغال بیش از 2500 نفر به طور مستقیم در این صنعت، بخشی از این زنجیره است.

زنجیره‌ی یادشده با استیلای شرایط خشک‌سالی و کاهش تولیدات کشاورزی در استان و با وجود مقررات ناشفاف و چندشاخه‌ای و زمان‌بر محلی برای واردات دام زنده از کشورهای همسایه و چنبره‌ی عوامل فساد در بضی از دستگاه‌ها بر این امر، به حیات خود ادامه‌ می‌داد، اما با اوج گرفتن قیمت ارز، واردات دام از کشورهای همسایه، مواجه با افت شدید گردید و به صفر میل کرد.

واحدهای صنعتی مرتبط با مشکلات نگه‌داشت نیروهای کارگری، پرداخت اقساط بانکی و سایر هزینه‌های خود روبه رو شدند و برای استفاده از ارز مبادله‌ای به تکاپو افتادند، پی‌گیری‌های استانی، ارائه‌ی انواع سناریوها برای تأمین ارز، مذاکره با مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت و همین طور مدیران ارشد وزارت جهادکشاورزی و کشاندن موضوع به کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، نهایتاً به این منتج گردید که واردات انواع دام 

زنده در فهرست واردات با ارز مبادله‌ای قرار گرفت.


عباس نورزایی
۲۳:۱۰۰۹
مهر

عباس نورزائی

جمهوری اسلامی ایران، پیکر تنومند و مقتدری است که به بلندای اهداف آسمانی‌اش عشق می‌ورزیم. در ثانیه‌ها، هزاران توطئه در ابعاد مختلف، طی سالیان عمر گران‌بهای این نظام مقدس به وسیله‌ی جبهه‌ی استکبار طراحی و اجرا شده و می‌شود، اما با سرانگشتان تدابیررهبر دینی، نیروهای مؤمن و مجهز، به‌رغم فشارها وسختی‌های عمل، به پیش می‌رود و هیچ نیرویی را یارای رویارویی با آن نیست.

نظامی که دشمنانش در هر نقطه از جهان، خوف سلاح‌های نقطه‌زن آن را دارند، هیچ وقت از دشمنان بیرونی، ضربه نخواهد خورد، اما اشتباهات عمدی یا غیرعمدی بعضی از نیروها، خسارات جبران‌ناپذیری را به اعتبار این نظام در داخل می زند که به دو نمونه‌ی متضاد از این اشتباهات امنیتی، اشاره می‌کنم و در این خصوص بیشتر نگاشتن، جایز نیست.

عباس نورزایی
۲۰:۰۸۰۱
مهر

عباس نورزائی

 

متوسط بارندگی در جهان 860 میلی‌متر، در ایران 250 میلی‌متر، در استان سیستان و بلوچستان‌106 میلی‌متر و در منطقه‌ی کویری سیستان، 48 میلی‌متر در سال است و مقایسه‌ی این اعداد، مواجهه‌ی دائمی استان ما با بحران کم‌آبی را نشان می‌دهد.

البته به‌نیکی می‌دانیم که آبادانی در منطقه‌ی سیستان، مرهون آورده‌های هیرمند بوده است، در غیر این‌صورت هر نقطه‌ از دنیا که کمتر از 110 میلی‌متر بارندگی داشته باشد، کویر نامیده می‌شود، پس بی‌دلیل نیست که سیستان را گاه «کویر سیستان» می‌گویند. سایر نقاط استان نیز با اندکی افزایش در میزان بارندگی، به‌دلیل ضعف در استحصال و نگه‌داشت رواناب‌ها و ضعف در ترویج روش‌های نوین آبیاری، ریزش‌های جوی را به‌هدر می‌دهیم.

اخیراً در استان گلستان، از مزرعه‌ی یک هکتاری یکی از وابستگان، بازدیدی داشتم، او الگوی کشت زمین خُرد خودش را از کشت خیار و گوجه به توت‌فرنگی و سیر، تغییر داده و سطح زیر کشت را نیز از یک هکتار به سه هکتار افزایش داده بود و اغلب اوقات بدون لباس کار دیده می شد، درآمدش افزایش پیدا کرده و این مهم را در مهمانی دادن، توسعه‌ی ساختمان مسکونی، خودرو و سایر رفاهیاتش به‌وضوح دیده می‌شد.

با ساده‌ترین روش، آب زه را از طریق یک چاهک، مستقیماً به سیستم کم‌خرج لوله‌های تِیپ هدایت می‌کرد و بدون زحمات طاقت‌فرسای روش‌های قبلی آبیاری، زمین سه برابر شده‌ی خود را با همان مقدار آبی که قبلاً برای یک هکتار دراختیار داشت، آبیاری می‌کرد.


عباس نورزایی