فراز هامون

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

فراز هامون

* کارشناس ارشد مدیریت توسعه ی روستایی
* دارای گواهینامه TCDC از آکادمی جنگلداری یوننان کشور چین
* قائم مقام سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* رئیس مرکز آموزش عالی جهادسازندگی سیستان و بلوچستان
* رئیس گروه پژوهشی برنامه ریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی
* مدیر جهادسازندگی منطقه ی سیستان و نیکشهر و قصرقند
* رئیس مرکز هماهنگی شوراهای اسلامی روستایی سیستان
* نماینده ی مجری طرح مجتمع کشتارگاهی صنعتی زابل
* دبیر اتاق فکر جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* عضو انجمن توسعه ی روستایی ایران
* رتبه ی یک مشاوره در گروه توسعه ی روستایی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
* مؤلف سه عنوان کتاب منتشر شده، دو عنوان کتاب در دست تألیف و ده ها مقاله ی علمی

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها

۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۰۶:۱۱۱۱
خرداد

پژوهشگری مصمم در عرصه ی «اقدام و عمل» برای معرفی و توسعه ی گیاهی مؤثر در کاهش قند خون بیماران دیابتی


مهندس عباس نورزائی، کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی(گرایش توسعه ی روستایی)، پس از برگشت از یک فرصت مطالعاتی در کشور چین، دست به قلم شد و یافته های خود از این کشور و مطالعات انجام شده بر روی یک گیاه دارویی را تبدیل به کتابی کرد که با عنوان «کارلا، مؤثرترین گیاه در درمان دیابت » توسط انتشارات نصوح اصفهان، چاپ و در تیراژ ۴۰۰۰ جلد، منتشر شد و با استقبال مردم ایران روبرو گردید به گونه ای که دیگر نسخه ای از آن در کتابفروشی ها یافت نمی شود.

گیاه موموردیکا کارانتیا، نوعی خربزه است که به خربزه، خیار و کدوی تلخ، در دنیا مشهور است. میوه ی این گیاه، تلخ است و خاصیت کاهش قند خون و تنظیم میزان کلسترول بدن، توسط این گیاه دارویی اثبات شده است.

این گیاه، برای اولین بار، توسط این مهندس توسعه ی روستایی که از مدیران ارشد سازمان جهادکشاورزی استان سیستان و بلوچستان بوده، به جامعه ی کشاورزی ایران، معرفی شده است.

تنها مرجع و منبع اطلاعات مربوط به کاشت، داشت و برداشت این گیاه، مهندس نورزائی است و در این خصوص تا کنون دو اختراع نیز به ثبت رسانده است.

چند پایان نامه ی کارشناسی ارشد تا کنون، با هدایت و راهنمایی ایشان به سرانجام رسیده و دانش ایرانیان را در مورد این گیاه، توسعه داده است.

این روزها، او از سراسر ایران، نامه های الکترونیکی، پیام های فراوانی در فضای مجازی و مراجعین بی شمار حضوری دارد که از او کتاب، بذر، میوه، فرآورده های دارویی این میوه را مطالبه می کنند و یا مشاوره هایی برای کاشت، مصرف و تولید این گیاه نیاز دارند.

او نام این میوه را برای ایرانیان، «کارلا» گذاشته است چون نزدیکترین نامی است که در هندوستان استفاده می شود، اما او می گوید می توانستم نام خودم را بر روی این میوه بگذارم ولی حالا در ایران، هر جا نامی از این میوه به میان می آید، نام عباس نورزائی، با آن عجین است.

او ابتدا این گیاه را در یکی از مزارع شهرستان کنارک کاشت، سپس با راهنمایی او در ایستگاه تحقیقات کشاورزی زهک کاشته شد، تعدادی از کشاورزان سیستانی هم در مزرعه و هم در گلخانه کاشتند، بعد به شهرستان های ساری، رامسر، کرج، قزوین، بوشهر، مشهد، استهبان، فیروزآباد فارس رسید و تقریباً در سطح کشور فراگیر شده است.

وی مقادیری از میوه ی خرد شده و پودر میوه را برای پزشکان طب سنتی در تهران، قم، ساری و اصفهان فرستاد تا به بیماران دیابتی تحت معالجه تجویز کنند، همه ی آنان نتایج مثبت حاصله را اعلام کردند.

در اقدامی دیگر، مقادیری از میوه را به انجمن حمایت از بیماران دیابتی فرستاد و انجمن یاد شده توافق کرد میوه و فرآورده های آن را از طریق شبکه ی فروشگاه های محصولات رژیمی به فروش برساند.

عملکرد این گیاه، در منطقه ی سیستان، ۱۷/۵ تن در هکتار است که در نوع خود بی نظیر می باشد و می تواند با توجه به مشکلات سیستان، درآمدزایی خوبی برای کشاورزان این خطه داشته باشد.

عباس نورزایی