فراز هامون

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

فراز هامون

* کارشناس ارشد مدیریت توسعه ی روستایی
* دارای گواهینامه TCDC از آکادمی جنگلداری یوننان کشور چین
* قائم مقام سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* رئیس مرکز آموزش عالی جهادسازندگی سیستان و بلوچستان
* رئیس گروه پژوهشی برنامه ریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی
* مدیر جهادسازندگی منطقه ی سیستان و نیکشهر و قصرقند
* رئیس مرکز هماهنگی شوراهای اسلامی روستایی سیستان
* نماینده ی مجری طرح مجتمع کشتارگاهی صنعتی زابل
* دبیر اتاق فکر جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* عضو انجمن توسعه ی روستایی ایران
* رتبه ی یک مشاوره در گروه توسعه ی روستایی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
* مؤلف سه عنوان کتاب منتشر شده، دو عنوان کتاب در دست تألیف و ده ها مقاله ی علمی

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها

عباس نورزائی

طی دو ماه گذشته، استان سیستان و بلوچستان با چند بحران روبرو گردید که در مقطعی، خوراک رسانه‌های متعدد و متنوعی چون صدا و سیما، شبکه‌های ماهواره‌ای دنیا، فضای مجازی اعم از گروه‌ها و کانال‌ها و صفحات مختلف در آپلکیشن‌های متعدد، روزنامه‌ها و مجامع، محافل و موقعیت‌های مختلف گردید.

در سال‌های اخیر نیز این استان با حوادثی از قبیل سیل، خشکسالی، کمبود آب شرب، بارش ریزگردها  و شیوع بیماری‌های انسانی و دامی روبرو بوده است و مردم مناطق مختلف استان، به انحاء مختلف وضعیت را به مسئولین استانی، منعکس نموده و پیگیر رفع موانع پیش روی رفاه و توسعه‌ی استان بوده‌اند و بعضاً مدیران استانی، جسته و گریخته برای حل آن اقداماتی در استان انجام داده‌اند، ولی این اقدامات، اغلب ناکافی یا کمترمؤثر بوده است که در اینجا قصد نداریم وارد جزئیات آن شویم.



براساس آموزه‌های دینی، خادم و خائن، نباید یکسان نگریسته شوند، بنابراین باید مردم ما ابتدا ارزیابی درستی از عملکرد مسئولین دستگاه‌های مختلف داشته باشند تا بتوانند مدیران مسئولیت‌پذیر را از افرادی که در این زمینه، احساس وظیفه‌ی  کمتری می‌کنند، تشخیص داده و با معرفی این افراد به جامعه، زمینه‌ی الگوسازی مهیا شود و انگیزه‌ی خدمت در آنها ارتقاء یابد.

از یک طرف، مشکلات و نارسایی‌های مربوط به دستگاه‌‌‌های دولتی را بازگو کرده‌ایم و از آن سوی، با بازخوردهای متفاوتی از طرف آنان روبرو بوده‌ایم. بعضی از مدیران، به دنبال فرافکنی و چسباندن هر انتقادی به بحث‌های جناحی بوده‌اند و به جای حل مشکل، صورت مسئله را پاک نموده‌اند، اما در این میان برخی مسئولین، احساس مسئولیت کرده، با بررسی و انجام کارشناسی لازم، اگر در استان قابل حل بوده، خود اقدام نموده‌‌اند و چنانچه برای حل آن مسئله، نیاز به پشتیبانی‌های سطح ملی بوده است، با استفاده از ساز و کارهای لازم، به مسئولین کشوری متوسل و برای آن تدابیر لازم اتخاذ شده است.

دراین میان لازم است به پاره‌ای از موارد اشاره نموده، از مدیران مربوطه و آن دسته از مقامات بالادست این دستگاه‌ها که مدیران استانی تابعه را مورد پشتیبانی قرار داده اند، تقدیر و تشکر نمائیم:

1-    در شرایطی که دمای محیط در منطقه‌ی سیستان، نزدیک به 50 درجه‌ی سانتیگراد بود، نقص فنی در ایستگاه پمپاژ چاه نیمه، انتقال آب از مخازن چاه‌نیمه به شبکه‌ی آب شهری و بخش روستایی را دچار اختلال کرد و مردم زابل، روزهای سختی را تجربه کردند، آب معدنی در فروشگاه‌‌ها نایاب شد، آب تولیدی توسط فروشگاه‌های خصوصی تولید آب ناکافی بود، مردم از آب برکه‌ها، انهار و رودخانه‌ها که غیربهداشتی بود، استفاده می‌کردند و خطرات فراوانی سلامت شهروندان را تهدید می‌کرد. با مطالبه‌ی مردم، اکیپ‌های فنی از شرکت آب و فاضلاب روستایی استان و همین‌طور  شرکت آب و فاضلاب شهری، اعزام و به طور شبانه‌روزی همت نموده، مشکل را رفع کردند. شهرهای دیگر استان از جمله زاهدان، زهک، دلگان، چابهار وکنارک نیز مواجه با کمبود فشار آب شدند، مطالبه‌گری مردم از یک سو و پیگیری مسئولین امر از سوی دیگر باعث شد تا بررسی وضعیت آب شرب استان دردستور کار شورای عالی آب کشور قرار گیرد که با حضور معاون اول ریاست‌جمهوری تشکیل جلسه داد و همین‌طور سفر آقای نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه‌ی کشور به استان انجام شد و وضعیت آب شرب استان از نزدیک مورد بررسی قرار گرفت و تصمیماتی در این خصوص، اتخاذ شد که نشان از پیگیری‌ مسئولانه در شرکت آب و فاضلاب روستایی و شهری و در رأس آن وزارت نیرو دارد.

2-    گرمای بی‌سابقه‌ی اغلب شهرهای استان و مشکلات مرتبط باعث شد تا مجمع نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، یک پیگیری متفقانه را تجربه کنند و نتیجه‌ی درست این حرکت درست را با عزیمت وزیر محترم نیرو به استان و تصویب جدول تخفیفات نعرفه‌ی برق برای شهرهای مختلف استان، رقم خورد.

3-    بوی بدی در بخش‌های مختلفی از شهرستان خاش استشمام شد که در پی آن  52 نفر از شهروندان این شهر راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شدند و بیم آن می‌رفت که با توجه به هم‌جواری با قله‌ی آتفشان تفتان، بیدار شدن غول خفته در جوار این شهرمطرح باشد که بلافاصله جلسه‌ی ستاد بحران علوم پزشکی زاهدان تشکیل و به موضوع ورود پیدا کرد و سپس جلسه‌ی فوق‌العاده‌ی مدیریت بحران استان در شهرستان خاش برگزار و همه‌ی آلترناتیوهای ممکن را بررسی و پس از دیدبانی لازم، منبع آن را شناسایی و اقدامی فوری و مورد انتظار را انجام دادند.

4-    گزارشاتی از حمله‌‌ی سگ‌ها به افراد و مجروح کردن آنها در شهرستان‌های زهک و هیرمند منتشر شد و همین‌طور تعدادی دام در تالاب هامون، تلف شدند. در این خصوص نیز اداره‌کل دامپزشکی استان، با بسیج امکانات و نیروهای خود هم‌زمان با  پایش و دیدبانی در خصوص علائم بیماری در سطح منطقه، در روستای ریگ‌سارانی در شهرستان نیمروز، نسبت به واکسیناسیون کلیه‌ی دام‌های منطقه، اقدام نمود که در نوع خود، اقدامی جهادی و مسئولانه بود.

 

باید براساس معیارهای قرآنی هم بیم، هم امید را در برخوردهای‌مان با مسائل، سرلوحه‌ی امور قرار دهیم. خداوند متعال همواره در کلام وحی‌اش نسبت به انسان‌ها، استراتژی خوف و رجاء را بکار می‌گیرد و برماست تا اینگونه عمل نموده، بین خادمین و خائنین، فرق قائل شویم.

برای همه‌ی خدمتگزاران مردم و نظام، آرزوی توفیق داریم.

۹۷/۰۳/۱۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
عباس نورزایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی