اصلاح روشهای حمل و نقل کالاهای صادراتی از مرزهای سیستان و بلوچستان و ایجاد اشتغال بیشتر
عباس نورزائی
ﻧﻮاﺣﻲ ﻣﺮزی ﺑﻪ واﺳﻄﻪی دوری از ﻣﺮﻛﺰ، اﻧﺰوای ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎﻳﻲ و ﺗﻮﺳﻌﻪﻧﻴﺎﻓﺘﮕﻲ، ﺗﻔﺎوتهای ﻓﺎﺣﺸﻲ از ﻧﻈﺮ ﺑﺮﺧﻮرداری از رﻓﺎه و ﺗﻮﺳﻌﻪ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻣﺮاﻛﺰ ﻋﻤﺪهی ﺟﻤﻌﻴﺘﻲ دارﻧﺪ، ﻛﻪ این ﺗﻔﺎوتها در استان سیتان و بلوچستان، عمدتاً ﻣﻨﺠﺮﺑﻪ ﮔﺴﺴﺖ اﻳﻦ دو ﻧﺎﺣﻴﻪ و اﻳﺠﺎد ﻳﻚ راﺑﻄﻪی اﺳﺘﺜﻤﺎری ﺑﻪ نفع مرکز میباشد.
ﺑﺎزارﭼﻪ ﻫﺎی ﻣﺮزی ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از اﻫﺮمﻫﺎی ﻣﻬﻢ در اﻳﺠﺎد اﺷﺘﻐﺎل و ﺗﻮﺳﻌﻪی ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﻄﺮح ﺑﻮده و ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺳﻄﺢ ﻣﻄﻠﻮب اﺷﺘﻐﺎل در ﻣﺤﻞ اﺳﺘﻘﺮار ﺑﺎزارﭼﻪﻫﺎ و ﺟﻤﻊآوری و ﻫﺪاﻳﺖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﻫﺎی راﻛﺪ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺗﺠﺎرت و ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ، اﻓﺰاﻳﺶ اﻣﻨﻴﺖ ﻣﻨﻄﻘﻪ، ﻛﺎﻫﺶ روﻧﺪ ﻗﺎﭼﺎق ﻛﺎﻻ، رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪی اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺮزی و ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣﺎﻳﺤﺘﺎج ﺿﺮوری ﻣﺮزﻧﺸﻴﻨﺎن، از دﻳﮕﺮ ﻣﺰاﻳﺎی اﺣﺪاث ﺑﺎزارﭼﻪ ﻫﺎ میباشد.
بازارچهی مرزی میلک در سال 1395 سهمی معادل 21/3 درصد از ﺻﺎدرات ﮐﺎﻻ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﻣﯿﻮن از ﻣﺮزﻫﺎی ﺟﺎدهای کشور را به خود اختصاص داده است.
از سویی برابر اعلام مدیرکل راﻫﺪاری و ﺣﻤﻞ وﻧﻘﻞ ﺟﺎده ای استان سیستان و بلوچستان، روزانه بین 500 تا 600 دستگاه کامیون صادراتی و ترانزیتی در پایانهی مرزی میلک تردد میکنند.
تردد روزانهی این میزان کامیون در جادههایی که دارای سطح استانداردی برای میزان تردد و ترافیکی کمتر از آن است، مزاحمتها و خطرات عمدهای را در پی دارد.
در این میان روشهای حمل و نقل کالا و ترانزیت آن از مبادی بندرعباس، چابهار و کارخانجات داخلی کشور، بهگونهای است که کامیونهای افغانی، مستقیماً همهی مسیر را از مبدأ افغانستان به بندر مربوطه در ایران یا کارخانههای مبدأ بارگیری سیر میکنند.
با اصلاح این روش میتوان برای نزدیک به 1000 نفر اشتغال آفرید. چگونه؟
اگر کامیونهای افغانی،اجازهی ورود به کشورمان را پیدا نکنند و حمل بار از مبادی بارگیری ایران، توسط کامیونهای جایگزین ایرانی، تا مرز میلک صورت گیرد، در این صورت بار برای قریب به 500 کامیون ایرانی فراهم میشود که با احتساب اشتغال یک راننده و یک کمکراننده، جمعاً اشتغالی برابر با 1000 نفر ایجاد میشود.
- این رویکرد و اصلاح روش، مزایایی را در پی دارد:
- 2- زمینهی ورود قاچاق موادمخدر، اسلحه و کالای قاچاق توسط کامیونهای افغانی، از بین میرود.
- - ناهنجاریهای اجتماعی در اثر ورود رانندگان افغانی کاهش مییابد.
- - تصادفات و حوادث رانندگی که بیشتر به دلیل ضعف آموزش رانندگان افغانی در جادهها به وقوع میپیوندد، کاهش مییابد.
امیدواریم سیاستگذاران و واضعان مقررات حمل و نقل کشور به این مهم، توجه جدی بنمایند و از فرصتسوزی اشتغال مردم مرزنشین استان، هرچه سریعتر جلوگیری نمایند.