فراز هامون

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

فراز هامون

* کارشناس ارشد مدیریت توسعه ی روستایی
* دارای گواهینامه TCDC از آکادمی جنگلداری یوننان کشور چین
* قائم مقام سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* رئیس مرکز آموزش عالی جهادسازندگی سیستان و بلوچستان
* رئیس گروه پژوهشی برنامه ریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی
* مدیر جهادسازندگی منطقه ی سیستان و نیکشهر و قصرقند
* رئیس مرکز هماهنگی شوراهای اسلامی روستایی سیستان
* نماینده ی مجری طرح مجتمع کشتارگاهی صنعتی زابل
* دبیر اتاق فکر جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* عضو انجمن توسعه ی روستایی ایران
* رتبه ی یک مشاوره در گروه توسعه ی روستایی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
* مؤلف سه عنوان کتاب منتشر شده، دو عنوان کتاب در دست تألیف و ده ها مقاله ی علمی

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها

عباس نورزائی

وجود کوه‌ها و تپه‌های شکیل، زیبا و گاه رنگارنگ و متفاوت در استان سیستان و بلوچستان، یکی از جاذبه‌های گردش‌گری و سرمایه‌های عظیمی است که در کنار سایر مؤلفه‌های گردش‌گری نقاط مختلف استان، می‌تواند برای مردم استان، اشتغال بیافریند و جمعیت زیادی از گردش‌گران خارجی و ملی را به این نقاط جذب کند.

کوه‌های صخره‌ای مشرف به شهر طبس در چابهار، کوه‌های به اصطلاح مریخی یا مینیاتوری، تپه‌های گِل‌فِشان، قله‌ی کوه تفتان، کوه‌خواجه در سیستان، از جمله‌ی این منابع خدادادی است که به مردم ما هدیه شده است.

برای تجاری کردن گردش‌گری، لازم است تا با محوریت یک مؤلفه‌ی معروف و جاذب، سایر جاذبه‌های اطراف نیز با نقشه و برنامه، آرایش و پیرایش شوند تا هر منظومه از این موارد، بتواند در قالب یک تور گردش‌گری، تعریف و گردش‌گران را به خود بخواند.

باغات زیبا، نماهایی از ساختمان و ابنیه‌ی سنتی، محوطه‌های باستانی، کوه‌های زیبا، دره‌های سرسبز، منابع آبی چون دریاچه‌ها، تالاب‌ها، دریاها، رودخانه‌ها، چشمه‌ها، آبشارها، بیابان‌ها، تل‌ماسه‌ها، حیات‌وحش، موزه‌ها، اماکن مذهبی، لباس‌های محلی، غذاهای محلی، آداب و رسوم و مراسمات محلی، موسیقی‌ و آواهای محلی و بازی‌های محلی، از جمله مؤلفه‌های مورد نظر است.

بخش قابل توجهی از این مؤلفه‌ها در جای‌جای استان پهناور ما با مردم خون‌گرم و مهمان‌نوازش جِلوه می‌کند، اما نیاز به برنامه برای آراستن، پیراستن، اطلاع رسانی، سازمان‌دهی و راه‌بری دارد.

مثلاً می‌شود بر بدنه‌ی کوه‌های صخره‌ای که دارای دورنمای مناسبی است، تندیس شخصیت‌های مذهبی، ملی، علمی و هنری را در مقیاس خیلی بزرگ تراشید و گردش‌گران را بدانجا مکش کرد و برنامه‌های خاص فرهنگی به آن‌ها تقدیم نمود و درآمد آفرید.

یا در نقاط خاصی از عرصه‌های اطراف یا پای کوه‌های مینیاتوری، فضای‌سبز مناسب و تأسیسات اقامتی و حتی تله‌کابین برای رفتن بر فراز این کوه‌ها و استفاده از چشم‌اندازهای زیبایش، ایجاد کرد.

جنگل‌های حرا در گواتر، فضای بکری است که گاه مردم ما فقط در مستندهای اندک سیما می‌بینند. می‌توان در دل این جنگل‌ها فضاهایی مناسب به صورت آلاچیق‌هایی دارای پیلوت احداث کرد و با پل هوایی چوبین، راه دست‌رسی به آن‌ها فراهم ساخت و با تعدادی قایق و بلم، محیطی دل‌گشا و امن را برای گردش‌گران آفرید.

با استقرار امنیت، روستاهای اطراف شهر زاهدان که در دره‌ها واقع هستند، می‌توانند جاذب گردش‌گران پایان هفته باشند و در منازل روستاییان، یک یا دو شب را با خانواده اتراق کنند و خدمات روستایی و محلی مناسب و بهداشتی دریافت و برای آنان، درآمد بیافرینند.

پیشنهاد می‌شود، سازمان محترم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردش‌گری استان، خود را از بند پرداختنِ صرف به موزه‌ی زاهدان و نشر بروشورهایی اندک در ایام عید نوروز، رها سازد و این بخش درآمدزا برای مردم استان ما رونق بخشد.

سهم درآمد مردم از محوطه‌های باستانی منحصر به فرد استان، از چشم اندازهای زیبای دشت‌ها و دره‌ها و مؤلفه‌های گردش‌گری چقدر است؟، آمار بدهید و بعد انگیزه  یابید و همت کنید.

۹۷/۰۴/۱۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
عباس نورزایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی