فراز هامون

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

فراز هامون

* کارشناس ارشد مدیریت توسعه ی روستایی
* دارای گواهینامه TCDC از آکادمی جنگلداری یوننان کشور چین
* قائم مقام سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* رئیس مرکز آموزش عالی جهادسازندگی سیستان و بلوچستان
* رئیس گروه پژوهشی برنامه ریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی
* مدیر جهادسازندگی منطقه ی سیستان و نیکشهر و قصرقند
* رئیس مرکز هماهنگی شوراهای اسلامی روستایی سیستان
* نماینده ی مجری طرح مجتمع کشتارگاهی صنعتی زابل
* دبیر اتاق فکر جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* عضو انجمن توسعه ی روستایی ایران
* رتبه ی یک مشاوره در گروه توسعه ی روستایی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
* مؤلف سه عنوان کتاب منتشر شده، دو عنوان کتاب در دست تألیف و ده ها مقاله ی علمی

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها

عباس نورزائی

در یک گفتگوی دوجانبه، کسی مرا مورد خطاب قرار داد و گفت: «شما که چند سال است در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنید، به نظرتان چه جمعیتی در این مراسم شرکت می‌کنند؟ عرض کردم من از رادیوی اتوبوسی که ما را از کربلا به شلمچه برمی‌گرداند، در سال ۱۳۹۶ شنیدم که تعدادشان حدود ۲۶ میلیون نفر بوده است.

او مرا و نظام و مراسم را تحقیر کرد و گفت اصلاً چنین آماری درست نیست و دو کشور ایران و عراق، آمارسازی می‌کنند تا این پدیده را بزرگ جلوه بدهند.

حقیر آنچه دیده بودم، به زبان منطق ریاضی، برایش محاسبه کردم و مبانی محاسباتی‌ام را یکی‌یکی به تاییدش رساندم، براین منطق، نتیجه‌ی به دست آمده، آماری را که رسماً و صادقانه توسط دولتین عراق و ایران، اعلام شده بود، تایید نمود.

از آنجایی که این نوع محاورات در بین مردم ما، هم در فضای واقعی محیط، هم در فضای مجازی معمول است، در این یادداشت، آن را منتشر می‌کنم، باشد که مؤثر افتد، و آنانی را که قبول ندارند، به حضور در این مراسم و دیدن از نزدیک دعوت می نمایم:


 

جاده‌ی نجف - کربلا، شامل یک اتوبان است که هر جهت آن از سه لاین ۸ متری تشکیل شده است. جهت مخالف حرکت، در این ایام برای خودروهای پشتیبان مثل کامیون‌های باربر، اتوبوس‌ها، آمبولانس‌ها، ماشین‌های آتش‌نشانی اختصاص دارد که از نجف به سمت کربلا و یا بالعکس حرکت می‌کنند. اما جهت دیگر ویژه‌ی افرادی است که تندتر حرکت می‌کنند.

به موازات این اتوبان، جاده‌ای دیگر شامل دو لاین ۸ متری وجود دارد که در دوطرف آن، موکب‌ها استقرار دارند و خدمات لازم را به زوار ارائه می‌کنند.

با این توصیف جاده‌هایی که زوار در آن جریان دارند، عرضی معادل ۴۰ متر دارد که در هر ثانیه نیز به طور متوسط یک نفر از یک مقطع از آن عبور می کند.

با احتساب ۴۰ متر عرض که در هر ثانیه یک نفر از یک مقطع آن عبور می‌کند، دبی لحظه ای آن ۸۰ نفر در ثانیه است.

پیاده‌روی به‌طور نظام‌یافته و متراکم از ۴ روز قبل از اربعین شروع و تا یک روز بعد آن ادامه دارد. با این حساب به مدت ۵ روز جمعیت متراکم از یک نقطه در ابتدای شهر کربلا عبور می‌کند.

گرچه پیادهروی در طول شبانه‌روز جاری است ولی در ساعات اولیه‌ی شب تا اذان صبح، مقداری از تراکم آن کاسته می‌شود که در این محاسبه، این ساعات را ۵۰ درصد به حساب می‌آوریم.

براین اساس ساعات جریان جمعیت متراکم در شبانه‌روز را از ۲۴ ساعت به ۱۸ ساعت کاهش می‌دهیم.

۵ شبانه‌روز را در ۱۸ ساعت ضرب می‌کنیم و سپس در عدد ۳۶۰۰ ثانیه، کل ایام ۳۲۴۰۰۰ ثانیه به دست می‌آید که با ضرب آن در دبی لحظه‌ای ۸۰ نفر در ثانیه، ۲۵۹۲۰۰۰۰ نفر به دست می‌آید.

 

برابر آمار رسمی عراق، در سال ۱۳۹۶ تعداد ۲۶ میلیون نفر در این پیاده‌روی شرکت کرده‌اند که با منطق ما نسبتاً برابری می‌کند و صحت آن مورد تایید قرار می‌گیرد.

۹۷/۰۷/۲۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
عباس نورزایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی