فراز هامون

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

فراز هامون

* کارشناس ارشد مدیریت توسعه ی روستایی
* دارای گواهینامه TCDC از آکادمی جنگلداری یوننان کشور چین
* قائم مقام سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* رئیس مرکز آموزش عالی جهادسازندگی سیستان و بلوچستان
* رئیس گروه پژوهشی برنامه ریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی
* مدیر جهادسازندگی منطقه ی سیستان و نیکشهر و قصرقند
* رئیس مرکز هماهنگی شوراهای اسلامی روستایی سیستان
* نماینده ی مجری طرح مجتمع کشتارگاهی صنعتی زابل
* دبیر اتاق فکر جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* عضو انجمن توسعه ی روستایی ایران
* رتبه ی یک مشاوره در گروه توسعه ی روستایی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
* مؤلف سه عنوان کتاب منتشر شده، دو عنوان کتاب در دست تألیف و ده ها مقاله ی علمی

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها

به قلم: عباس نورزائی

سیستان و بلوچستان، به‌رغم آن‌که همواره از بدو پیروزی انقلاب در کانون هدف‌گذاری‌های توسعه قرار داشته، طی سال‌های بعد از انقلاب تا به امروز، آخرین رتبه در توسعه‌یافتگی(رتبه‌ی سی‌ویکم) بین استان‌های مختلف کشور را یدک می‌شود.

معاون امنیتی انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان، در اظهار نظری متهورانه و نزدیک به واقعیت، نرخ بیکاری استان را نه براساس آمارهای رسمی اعلام شده، بلکه با توجه به شرایط موجود، حدود 40 درصد اعلام کرده است، این در حالی است که این استان، 3 درصد جمعیت کشور را دارا است و 35 درصد جمعیت آن را افراد زیر 16 سال تشکیل می‌دهند و به دیگر معنا، جوانترین استان کشور به حساب می‌آید. بنابراین استان سیستان و بلوچستان، بی‌کارترین استان‌های کشور است و این بیکاری در حاشیه‌ی شهرها بیشتر مشاهده می‌شود.

عدم توجه به بهره‌برداری درست از معادن، عدم ایجاد صنایع و بهره‌گیری اندک و غیرکارآ از ظرفیت مرز، برای ایجاد اشتغال و اجرای طرح‌هایی برای انسداد مرزها و وقوع خشکسالی مزمن در منطقه‌ی سیستان، از علل عمده‌ی این پدیده می‌باشد.

 

 

 

 

در اقدامی انقلابی، بنابه فرمان رهبر معظم انقلاب، طرح انتقال آب با لوله به دشت سیستان، با تأمین اعتبار از منابع صندوق توسعه‌ی ملی، به اجرا گذاشته شد که دورنمای خوبی را نوید می‌دهد و طی مدت اندک گذشته از عمر اجرایی این طرح، اهل فن، امید آفریده شده در مردم منطقه را ادراک می‌کنند.

برابر اعلام اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی، هم اکنون تعداد 2800 نفر از مردم بومی اعم از کارگران ساده، کارگران ماهر، مهندسین، صاحبان ماشین‌آلات و ارائه کنندگان خدمات مختلف، در بخش‌های مختلف این طرح، اشتغال یافته‌اند.

اگر جمعیت غیربومیان شاغل در طرح را 800 نفر بگیریم، حدوداً 2000 نفر از بومیان در این طرح اشتغال یافته‌اند و اگر بُعد خانوار در روستاهای سیستان را 4 نفر فرض کنیم، جمعیتی معادل 8000 نفر یعنی چیزی معادل جمعیت کوچیده‌ی اخیر سیستان، از منافع موقتی این طرح بهره‌مند شده‌اند که قطعاً در کوتاه‌مدت اتفاق قابل تقدیری است.

شاهد هستیم تعدادی از جوانانی که از این اشتغال، امید یافته‌اند، اقدام به ازدواج نموده و تشکیل خانواده داده‌اند. تعدادی نیز که قصد مهاجرت برای کار به شهرستان‌های دیگر را داشته‌اند، با امید ایجاد شده، منصرف گشته‌اند.

اما دوران اجرایی این طرح به سرعت به اتمام خواهد رسید و این حجم نیروی کار، در زمانی حدود 20 ماه دیگر، به یک‌باره به دلیل پایان یافتن طرح، مورد اخراج اجباری توسط کارفرمایان کارگاه‌های متعدد قرار خواهند گرفت. گرچه برای مدت اندکی این تعداد نیروی کار، می‌توانند با مراجعه به ادارات کار، از مزایای بیمه‌ی بیکاری استفاده کنند، ولی تا دیر نشده، باید مسئولین محترم از هم اکنون، چاره‌ای بیندیشند.

 

۹۸/۱۲/۱۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
عباس نورزایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی