فراز هامون

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

فراز هامون

* کارشناس ارشد مدیریت توسعه ی روستایی
* دارای گواهینامه TCDC از آکادمی جنگلداری یوننان کشور چین
* قائم مقام سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* رئیس مرکز آموزش عالی جهادسازندگی سیستان و بلوچستان
* رئیس گروه پژوهشی برنامه ریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی
* مدیر جهادسازندگی منطقه ی سیستان و نیکشهر و قصرقند
* رئیس مرکز هماهنگی شوراهای اسلامی روستایی سیستان
* نماینده ی مجری طرح مجتمع کشتارگاهی صنعتی زابل
* دبیر اتاق فکر جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* عضو انجمن توسعه ی روستایی ایران
* رتبه ی یک مشاوره در گروه توسعه ی روستایی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
* مؤلف سه عنوان کتاب منتشر شده، دو عنوان کتاب در دست تألیف و ده ها مقاله ی علمی

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها

عباس نورزائی

 

گلستان، لرستان و خوزستان، هر سه «ستان» دارند و همواره زاینده‌رود، کارون و هیرمند، از نظر آبی، «هم‌رژیم» بوده‌اند. این بار هیرمند با چهار دشت‌مال[1] ، مدیران بحران استان را نرمش داد و گرم کرد، اما در بین همین دشت‌مال‌ها هم یکی قلب مدیران یادشده را به لحاظ آستانه‌ی خطر، به تپش انداخت.          

سیل پنجم سیستان، با دبی نسبتاً مناسب ولی مُزمن هم‌چنان ادامه دارد، اما مطلعیم که ارتفاع برف در حوزه‌های آب‌خیز سرشاخه‌های هیرمند، حائز توجه می‌باشد و با گرم شدن هوا، این ظرفیت برفی، یک کاتالیزور برای سرعت بخشیدن ذوب و جریان یافتنِ به‌یک‌باره نیاز دارد. 

       
اینک پیش‌بینی می‌شود، موج جدید بارش‌ها در هفته‌ی آینده، این امر را محقق کند و بار دیگر رودخانه‌های سیستان، طغیان نماید، تا دیر نشده، به هشدار می‌دهیم که مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان نسبت به موارد زیر توجه کافی را داشته و اقدامات لازم را به صورت فورس‌ماژور انجام دهد:         
1- وارسی و تقویت سیل‌بند چوتو، جایی که اولین بار با افزایش دبی رودخانه در سیلاب ۶۹-۷۰ بخش وسیعی از سیستان را به زیر آب برد.       
2- وارسی و تقویت قوس(خورد) [2] شهرستان احمدعلی‌خان که نقطه‌ی بعدی تخریب‌های گذشته بوده است و از این نقطه همه‌ی روستاهای مسیر تا بنجار و نهایتاً دریاچه‌ی هامون به‌زیر آب رفت و به‌شدت مو بر تن ساکنین شهر زابل راست کرد.    
3- مسیر کانال سرریز نیاتک باید وارسی، پاک‌سازی و لای‌روبی شود تا عنداللزوم بتواند نقش مکش آب در شرایط بحرانی را به خوبی ایفاء کند. پس از ورود به هامون نیز مسیر آن در بستر هامون که اصطلاحاً «رونگ» گفته می‌شود، پاک‌سازی شود.   
4- سیل‌بند داخل شهر زهک، در محل معروف به خورد گرگیچ، تقویت شود. 
5- تجهیزات دریچه‌های تنظیم سد زهک، رود شهر و رود طاهری بازدید، روغن‌کاری و آماده‌به‌کار باشد که در شرایط اضطراری درست عمل کند، چرا که در سال‌های گذشته مواجه با این بی‌توجهی بوده‌ایم و تجربه‌ی خط‌آهن آق‌قلا برای انفجار آن تکرار نشود.        
6- از زهک به بعد، سیل‌بندها مناسب هستند، اما وارسی شود، در نقاطی اگر دست‌کاری شده، ترمیم شوند.
7- مسیر کانال‌ها و انهار سنتی، اغلب بدون پاک‌سازی و لای‌روبی هستند. باید امکانات و تجهیزات لازم بسیج شوند و حتی انهار کوچک را برای خدمات‌دهی آماده کنند.    
8- اغلب مدیران محترم، خیال می‌کنند با وارد شدن آب به دریاچه‌ی هامون، مأموریت‌شان در هدایت سیلاب، به‌اتمام رسیده است و حال آن‌که این‌گونه نیست، ادامه‌ی مسیر رودخانه‌ها و انهار بزرگ در بستر دریاچه، تغییر نام می‌دهد و به «رونگ» معروف است، باید مسیر رونگ‌ها را که خودروهای قاچاق‌بر، طی سالیان متمادی تخریب کرده‌اند، پاک‌سازی کرد تا مکش و کشش آب به درون دریاچه، سرعت یابد و با جریان معکوس از سوی دریاچه، مناطق مسکونی و مزروعی را تهدید نکند. 
9- شوراهای ترافیک در شهرستان‌های مختلف منطقه‌ی سیستان، از هم اکنون، سناریوهای مختلف را در صورت خارج شدن بعضی از سدها و پل‌ها از حیّزانتقاع، برای هدایت ناوگان خودرویی پیش‌بینی کند تا به هنگام نیاز بدون فوت وقت، اقدامات لازم را بتواند انجام دهد.   
10- در صورت آب‌گیری کامل دریاچه‌ی هامون، از نظر زمانی به آغاز وزش بادهای ۱۲۰ روزه نیز نزدیک می‌شویم، در این صورت با وزش باد، ارتفاع آب و امواج حاصله، فشار زیادی را بر سیل‌بند(گوره) حدفاصل مناطق زراعی و بستر دریاچه، وارد می‌کند. باید وارسی دقیقی صورت گیرد و جاهایی که احتمال خطر می‌رود، اقدامات لازم به عمل آید. برای مثال گوره‌ها در محل اتصال جاده‌ی روستای دادی به افضل‌آباد، شکافته شده و ممکن است موارد مشابهی نیز وجود داشته باشد.

11_ شرایطی فراهم شود تا در صورت طغیان شدید رودخانه در شاخه‌ی سیستان، ادامه‌ی فیدرکانال 2 به سرعت با بکارگیری چندیت دستگاه بلدوزر، به سرعت بازگشایی و بدون ابنیه در کوتاه‌مدت، بخشی از سیلاب به چاه‌نیمه‌ها هدایت شود و توجه شود که تا جای ممکن، باید همه‌ی چاه‌نیمه‌ها آب‌گیری شوند.

 

پی‌نوشت‌ها:

1-‌ دشت‌مال، اصطلاحی است به زبان سیستانی و به سیلابی گفته می‌شود که در مسیر رودخانه در اثر بارش‌های رگباری پدید می‌آید بنابراین به شدت گِل‌آلود است و به‌سرعت جریان یافته و زود پایان می‌یابد.

 

۹۸/۰۱/۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
عباس نورزایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی