فراز هامون

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

فراز هامون

* کارشناس ارشد مدیریت توسعه ی روستایی
* دارای گواهینامه TCDC از آکادمی جنگلداری یوننان کشور چین
* قائم مقام سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* رئیس مرکز آموزش عالی جهادسازندگی سیستان و بلوچستان
* رئیس گروه پژوهشی برنامه ریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی
* مدیر جهادسازندگی منطقه ی سیستان و نیکشهر و قصرقند
* رئیس مرکز هماهنگی شوراهای اسلامی روستایی سیستان
* نماینده ی مجری طرح مجتمع کشتارگاهی صنعتی زابل
* دبیر اتاق فکر جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* عضو انجمن توسعه ی روستایی ایران
* رتبه ی یک مشاوره در گروه توسعه ی روستایی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
* مؤلف سه عنوان کتاب منتشر شده، دو عنوان کتاب در دست تألیف و ده ها مقاله ی علمی

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها

عباس نورزائی

یکی از مجموعه طرح‌های شرکت آب منطقه‌ای استان سیستان و بلوچستان که در سال 1396، باید اجرایی می‌شد، مطالعه و احداث فیدرکانال شماره‌ی 2 چاه‌نیمه‌ها با اعتبار 800 میلیارد ریال با هدف افزایش میزان آب‌گیری  مخازن چاه‌نیمه  با توجه به شرایط خشک‌سالی حاکم می‌باشد.

زمانی که رودخانه‌ی هیرمند، سیلابی می‌شود، طبق برنامه، مقادیری از سیلاب از طریق یک کانال که به فیدرکانال شماره‌ی یک چاه‌نیمه‌ها معروف است، از طریق دهانه‌ی آبگیر جریکه، به داخل چاه‌نیمه‌ی شماره‌ی یک، هدایت می‌شود که در صورت تداوم جریان سیلاب، با آب‌گیری چاه‌نیمه‌ی یک، سپس چاه‌نیمه‌ی شماره‌ی دو و سه و نهایتاً چاه‌نیمه‌ی چهارم، آبگیری می‌گردد.

از آنجایی که مدت زمان جریان سیلاب‌ها، محدود می‌باشد و تنها یک کانال، وظیفه‌ی آب‌گیری را عهده‌دار است، قاعدتاً حجم آبی که ذخیره‌سازی می‌شود، کم خواهد بود.


با مطالعه‌ی صورت گرفته، سازمان آب منطقه‌ای استان، احداث فیدرکانال شماره‌ی دو را اندکی بعد از سد کهک، به مناقصه گذاشته و پیمانکار آن مشخص و مقادیری از احجام کار نیز انجام شده است. پیش‌بینی شده است با اجرای این طرح، میزان آبی که به چاه‌نیمه‌ها هدایت می‌شود، افزایش می‌یابد.

مسیر عبور این کانال به گونه‌ای است که باید وارد سایت جنگلی مجتمع تفریحی و پژوهشی بقیه‌الله‌الاعظم دانشگاه زابل می‌شود، در این مسیر بخشی از جنگل و احیاناً تأسیسات و ساختمان‌های مجتمع یادشده، تخریب می‌شود.

دکتر احمدعلی کیخا، نماینده‌ی سیستان در مجلس شورای اسلامی، از نظر فنی و علمی موافق اجرای این طرح است و شبهاتی نیز در جامعه، مبنی بر شراکت او و یا اعوانش در شرکت پیمانکار این طرح وجود دارد. ایشان خود از نیروهای برخاسته از دانشگاه زابل هستند.

دکتر حبیب‌الله دهمرده، دیگر نماینده‌ی مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی، مخالف اجرای این طرح است و تا کنون دلیل خاص و علمی برای این مخالفت از جانب ایشان مطابق بررسی‌های حقیر، ارائه نشده است، اما از شواهد و قرائن برمی‌آید که چون او خود بانی ایجاد مجتمع تفریحی و پژوهشی بقیه‌الله‌الاعظم بوده است، چشم دیدن تخریب بخشی از جنگل، تأسیسات و ساختمان‌های این مجتمع را ندارد.

به نظر کارشناسان، اجرای این طرح از ضروریات توسعه‌ی سیستان و تأمین آب می‌باشد. وقتی این نگاه به اجرای طرح وجود دارد و مسیر دیگری را نیز نمی‌توان جایگزین این کانال کرد، ناگزیریم بر منفعتی کوچک‌تر در مقابل منافعی بزرگ‌تر چشم بپوشیم و طرحی این‌چنین مفید را معطل نگذاریم و زمان را اتلاف ننماییم.

بنابر شرحی که رفت، به‌عنوان احدی از مردم خطه‌ی سیستان، همان‌طور که ائمه‌ی محترم جمعه‌ی منطقه‌ی سیستان و دیگر فعالین رسانه‌ای طی دو سال گذشته، همواره اعلام داشته‌اند، از محضر این دو بزرگوار نماینده، ملتمسانه می‌خواهیم به این سریال پایان دهند و اجازه دهند تا این طرح مفید به اجرا درآید.

بدیهی است اگر شبهه‌ی انتخاب غیرقانونی پیمانکار برای‌شان وجود دارد، از سایر معبرهای قانونی آن را پی بگیرند.


۹۷/۰۹/۲۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
عباس نورزایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی