فراز هامون

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

فراز هامون

* کارشناس ارشد مدیریت توسعه ی روستایی
* دارای گواهینامه TCDC از آکادمی جنگلداری یوننان کشور چین
* قائم مقام سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* رئیس مرکز آموزش عالی جهادسازندگی سیستان و بلوچستان
* رئیس گروه پژوهشی برنامه ریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی
* مدیر جهادسازندگی منطقه ی سیستان و نیکشهر و قصرقند
* رئیس مرکز هماهنگی شوراهای اسلامی روستایی سیستان
* نماینده ی مجری طرح مجتمع کشتارگاهی صنعتی زابل
* دبیر اتاق فکر جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* عضو انجمن توسعه ی روستایی ایران
* رتبه ی یک مشاوره در گروه توسعه ی روستایی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
* مؤلف سه عنوان کتاب منتشر شده، دو عنوان کتاب در دست تألیف و ده ها مقاله ی علمی

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها

عباس نورزائی

بنیاد، مؤسسه‌ی خیریه، انجمن، سمن، N.G.O، سلبریتی، فرد خیر، کانون، آستان، کمیته، دفتر امام‌جمعه، دفاتر مراجع تقلید، موقوفه، وصایت، خادمیار، هیئت، ستاد، امدادگر، جهادگر.

اینها عناوین طیف وسیعی از تشکل‌ها یا افرادی است که در زمینه‌های مختلف، احساس و ادراک نوع‌دوستی و مهربانی را پاسخ می‌گویند و در نقاط مختلف کشور و حتی دنیا دنبالهروی صفت «رحمانیت و رحیم بودن» ذات خداوند هستند.

بخشی از آن‌ها از سازمان لازم و انضباط تخصصی و فنی برخوردارند و توفیقات و اعتبار اجتماعی خوبی در جامعه کسب کرده‌اند که در این نوشتار، روی سخن‌مان با آنها نیست، برایشان آرزوی توفیق داریم.

اما بخش زیادی از این دارندگانِ خمیرمایه‌ی انسانیت، فاقد تشکیلات مناسب، تخصص لازم، ارتباط ناکافی و گاه تشخیص ضعیف هستند که این وضعیت، اقدامات و فعالیت‌های آنان را که براساس اعتماد مردمی شکل گرفته و یا می‌گیرد، به انحراف می‌برد و گاه نیز چون بعضی از سلبریتی‌ها، شبهه‌ی سوء استفاده‌های شخصی پیش می‌آید و کمک‌های مورد نظر به اهل آن نمی‌رسد.


گاهی به دلیل عدم تخصص و البته به خیال خدمت، این اموال و وجوهات، «حیف» می‌شود. آنجا که با مخارجی زیاد، با تورگابیونی و سنگ لاشه، دیوارهای دستشویی و حمام ساخته و با ورق گالوانیزه به بدترین و غیربهداشتی‌ترین وضعی، مثلاً سرویس برای محرومین ساخته بودند.

یا در اقدامی دیگر، محرومین را با هماهنگیِ از پیش صورت گرفته وامدار بانک‌ها کرده پول‌شان را در اختیار گرفته، به مصارف کارهای غیرلازم و فاقد اولویت در شرایطی خاص رسانده و هیچگونه نظارتی بر مخارج وجود نداشت.

گاه نیز افرادی با اغراض سیاسی، در کنار محرومین ژست گرفته، سلفی می‌گیرند و بهره‌برداری انتخاباتی می‌کنند.

هم اینک در استان سیستان و بلوچستان، هم در سیستان و هم در جنوب استان، افراد و گروه‌هایی بانام و بی‌نام، مشغول ارائه‌ی خدماتی به مردم آسیب‌دیده هستند. گرچه نهاد یا دستگاه قانونی مشخصی بر این امر نظارت ندارد، اما در وهله‌ی اول خود مردمی که به افراد یا نهادها کمک می‌کنند، چشم‌شان را باز کنند و اهلیت این گروه‌ها و افراد را بررسی کرده و با اطمینان بیشتری کمک‌های خود را در اختیارشان بگذارند.

ائمه‌ی محترم جمعه نیز افرادی را بگمارند تا اطلاعات مربوط به حضور و اقدامات این نوع نهادها را زیرنظر گرفته، با موارد انحرافی از طرق قانونی مقابله نمایند.

گرچه ناظر قانونی بر این امور وجود ندارد و از طرفی نیز با توجه به شرایط منطقه انجام این نوع فعالیتها ضرورت دارد، به نظر می‌رسد دادستانی محترم استان، از باب مدعی‌العموم، براین امر نظارت بیشتری داشته باشند.

خداوند انشاءالله مردم ما را توفیق دهد تا از حس نوع‌دوستی قوی‌تری برخوردار شوند و با ترویج نذر و وقف، پرداخت زکات و خمس، هیچ فرد مستمند و فقیر مطلقی در جوامع مسلمانان وجود نداشته باشد.

 


۹۷/۰۹/۲۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
عباس نورزایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی