فراز هامون

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

وبلاگ تخصصی مهندس عباس نورزائی - مسایل کشاورزی، توسعه روستایی،اقتصادی و اجتماعی، ایده های جدید و تحول آفرین

فراز هامون

* کارشناس ارشد مدیریت توسعه ی روستایی
* دارای گواهینامه TCDC از آکادمی جنگلداری یوننان کشور چین
* قائم مقام سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* رئیس مرکز آموزش عالی جهادسازندگی سیستان و بلوچستان
* رئیس گروه پژوهشی برنامه ریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی
* مدیر جهادسازندگی منطقه ی سیستان و نیکشهر و قصرقند
* رئیس مرکز هماهنگی شوراهای اسلامی روستایی سیستان
* نماینده ی مجری طرح مجتمع کشتارگاهی صنعتی زابل
* دبیر اتاق فکر جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان
* عضو انجمن توسعه ی روستایی ایران
* رتبه ی یک مشاوره در گروه توسعه ی روستایی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
* مؤلف سه عنوان کتاب منتشر شده، دو عنوان کتاب در دست تألیف و ده ها مقاله ی علمی

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها

عباس نورزائی

پیش‌بینی ما از نتیجه‌ی سفر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور جز این نبود. در یادداشتی که با عنوان «کارکرد محیط‌زیست، حیوان‌گرا است نه انسان‌گرا» در روز بازدید دکتر کلانتری منتشر کردیم، لُبِّ کلام‌مان این بود که سازمان مذکور، سازمانی فرمایشی است و گرایش کارگزاران آن بیشتر به حیوانات و وحوش می‌باشد، نه انسان ها و نتیجه‌ی سفر آقای دکتر کلانتری جز اثبات این مطلب، چیز دیگری در پی نداشت.

کلانتری که دکتر دهمرده هم او را همراهی می‌کرد، به سیستان آمد و سپس رفت در حاشیه‌ی دریاچه‌ی خشک هامون، سخن گفت، برای رهایی از پاسخ‌گویی در مورد بی‌عدالتی بودجه‌ای در مدیریتش، صورت مسئله‌ی هامون را پاک کرد و در کمال ناباوری و جلوی چشم مردمی که در فقر ناشی از این نوع بی‌عدالتی دست و پا می‌زدند، برای‌شان موزه‌ی حیات‌وحش، افتتاح کرد.

آقای کلانتری، خودت را با همه‌ی سابقه‌ای که در وزارت کشاورزی داشتید  و همواره طی سال‌های بعد از آن رجزخوانی علمی می‌کردید، به طایفه‌گرایی سیاسی، باختی.

آیا یک دقیقه از وقت خودت را به سابقه‌ی تاریخیِ روند خالی و پر شدن هامون و ارتباط نقاط هم‌باران حوزه‌ی آبخیز هامون، اختصاص دادی و بعد با این درجه از علمِ صرفاً کاغذی‌ات، چنین نتیجه‌ی یأس‌آوری را به مردم سیستان القاء کردی؟


آیا می‌دانید که در شرایط ترسالی عمومی، این هامون تا ۱۸ میلیارد مترمکعب آب به خود دیده است، در حالی که در بهترین شرایط، سد کجکی، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سد افغانستان، تنها 2/1 میلیارد مترمکعب را توانسته ذخیره کند؟

چنانچه بارش‌های ادواری ریزش کند، این مقدار انتظار روان‌آب به کجا جز هامون خواهد رفت؟

اینکه کارشناسان تهی از علم و تجربه در سازمان‌تان سرگرم سلفی گرفتن با حیوانات هستند و در این زمینه‌ها نه تجربه‌ای دارند و نه علمی، قبول، ولی شما به عنوان یک استاد دانشگاه که ده‌ها تز دکتری و صدها پایان‌نامه‌ی ارشد را راهنمایی و مشاوره داده‌اید، چگونه در معرض دید تمام دنیا، چنین نظر حقیر و بی‌ریشه‌ای را طرح کردید؟

مردم ما همان‌گونه که به خیرتان هیچ وقت، امیدی نداشته‌اند، به این شری هم که رسانده‌اید، اعتنایی نخواهند داشت، اما باید مدتی ترکش‌های این نظر لحظه‌ای‌ شما را در دولت‌تان برای بی‌توجهی به هامون، به جان بخرند.

هامون احیاء می‌شود، این یک شعار نیست، نیازی به خرید آب هم نیست. چرخه‌ی طبیعی حیات تاریخی هامون، مشحون از پر و خالی شدن است. اما این بار طولانی‌تر شده است.

انشاءالله عنایت خداوندی شامل همه‌ی موجودات حوزه‌ی آبخیز و آبریز هامون خواهد شد و به همگان نشان خواهد داد که این دولت‌ها هستند که با سرنوشت مردم با مداخلات برنامه‌ایِ غلط، اجرای طرح‌های اشتباه و بیان کلام و نظرات نادرست بازی می‌کنند.


۹۷/۰۷/۲۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
عباس نورزایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی